Dacia Duster Blue dCi: krachtiger én schoner!

dacia-duster-2018

Met de WLTP-normen om de hoek heeft Dacia besloten de nog maar pas gelanceerde tweede generatie Duster een motorische update te geven. Voortaan koop je geen diesel meer maar een Blue dCi. Roemeens voor krachtigere motoren met een AdBlue-installatie. Op termijn komt de Blue dCi-tech ook naar de andere modellen van het gamma.

Van de benzineversies blijft Dacia af, het is de diesel die even onder loep moest worden genomen. Waardoor de gekende 1.5-liter turbodiesel van Renault voortaan wat anders door het leven gaat onder de kap van de Roemeense crossover. Met de toevoeging van een hoop filters (SCR-techniek, bijvoorbeeld) en een AdBlue-systeem om het gekende - en geplaagde - NOx tegen te gaan.

Het voordeel van die evolutie is dat de motoren niet enkel efficiënter worden maar ook krachtiger voor de dag kunnen komen. Zo gaan de dCi 90 en dCi 110 op de schop, voortaan is het dCi 95 en dCi 115. Twee uitvoeringen van de 1.5 met - je raadt het al - 95 of 115 pk. De 95 pk versie doet het met 240 Nm, een stevige 30 Nm meer dan zijn voorganger. De 115 pk versie blijft vasthouden aan 260 Nm.

De reden van deze wijziging? Om het normverbruik en de CO2-uitstoot identiek te houden. Waardoor de Duster ook in de nieuwe WLTP-cyclus nog toe komt met 4,4 l/100 km en daarbij 115 g/ km uit zal stoten. Identiek voor beide diesel-versies trouwens. Tenslotte laat Dacia ook nog weten dat het morrelde aan de versnellingsbakverhoudingen. Eveneens voor de cyclus, anderzijds sprint de diesel-Duster daardoor met beide motoren een seconden sneller naar de honderd.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws