Officieel: BMW X5 xDrive45e iPerformance (2018)

bmw-x5-xdrive45e-iperformance-2018_07

BMW is klaar met haar voor de kleine zelfstandige misschien wel belangrijkste variant van de X5. Die plug-in-versie luistert tegenwoordig voluit naar xDrive45e iPerformance en koppelt een elektromotor aan een zes-in-lijn benzinemotor. Al kan je er ook puur elektrisch 80 kilometer ver mee geraken.

Drie maanden na de lancering van de nieuwe generatie X5 werpt BMW de plug-inhybride-versie het net op. Een variant die tegenwoordig naar de naam xDrive45e iPerformance mag luisteren. Fiscale experten zullen daarbij meteen merken dat het cijfer in die naam 5 eenheden meer telt dan zijn voorganger (de 40e). Een duidelijke strategie van BMW waarmee het wil aangeven dat deze nieuwe generatie teert op doorontwikkelde technologie. Kwestie van ook na 2020 nog fiscaal interessant te zijn in verschillende Europese landen.

Exit i4, welkom i6

Misschien wel de belangrijkste wijziging onder de kap is de verbrandingsmotor. De viercilinder wordt bedankt, in de plaats komt een 3-liter grote zes-in-lijn te liggen met twee turbo's. Jawel, als er één ding is dat de strengere emissienormen bewijzen, dan is het wel dat zware wagens nood hebben aan zwaardere motoren, punt. Die onder turbodruk gevoede benzinesluper weet 286 pk neer te zetten. Op zichzelf al een behoorlijk getal om de X5 in beweging te zetten.

bmw-x5-xdrive45e-iperformance-2018

Al krijgt dat motorblok uiteraard bijstand van elektrokracht in deze plug-inhybride. Daarbij teert de X5 op een elektromotor van 112 pk (82) kW. Laat je beide krachtbronnen al hun vermogen via de 8-trapsautomaat over de vier wielen sturen, dan kom je aan een mooi geheel van 394 pk en 600 Nm. Ter vergelijking; de uitgaande X5 40e moest het nog doen met een systeemvermogen van 313 pk en 450 Nm.

In bare cijfers

Wat deze nieuwe motorcombinatie samen met een lichtere X5 weet neer te zetten qua cijfers? Wel, laten we beginnen met de toogpraatnummertjes. Van nul tot honderd doe je nog maar 5,6 seconden (voordien 6,8), aan 235 km/u trekt de ECU de begrenzer op (voordien 210 km/u). Daarnaast moet je maar liefst 80 kilometer ver geraken op de batterij, al geeft BMW lekker niet mee dat die nu groter is dan het 6 kWh-exemplaar van de uitgaande 40e. Ga daar echter maar van uit, want de 40e liet een elektrische range van "amper" 31 kilometer op tekenen.

bmw-x5-xdrive45e-iperformance-2018

Belangrijk voor de aftrekbaarheid in ons Belgenland; De nieuwe X5 plug-in kan uitpakken met een normverbruik van 2,1 l/100 km (voordien 3,3) en een CO2-uitstoot van amper 49 g/km (voordien nog 77 gram). De moeilijke berekening moet nog wel gebeuren (zo ontbreken wat details zoals gewicht en batterij-inhoud) maar we gaan er stiekem prat op dat deze xDrive45e iPerformance helemaal binnen de strengere fiscale regeltjes valt na 2020.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Dominique 21:34
afbeelding van Dominique

Verstandige beslissing van Bmw om die 2l turbo uit de x5 40e te gooien en te vervangen door een 6 cilinder.
Deze staat op mijn lijstje, maar eerst mijne 40e zijn termijn laten uitdoen :-)

Wim 10:37
afbeelding van Wim

ja, ik heb ook de indruk dat het koperspubliek dit gaat appreciëren, als heb ik eigenaren van een 40e ook al horen zeggen dat er een 2.8 V6 in hun X5 zat :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws