BMW is klaar met haar voor de kleine zelfstandige misschien wel belangrijkste variant van de X5. Die plug-in-versie luistert tegenwoordig voluit naar xDrive45e iPerformance en koppelt een elektromotor aan een zes-in-lijn benzinemotor. Al kan je er ook puur elektrisch 80 kilometer ver mee geraken.
Drie maanden na de lancering van de nieuwe generatie X5 werpt BMW de plug-inhybride-versie het net op. Een variant die tegenwoordig naar de naam xDrive45e iPerformance mag luisteren. Fiscale experten zullen daarbij meteen merken dat het cijfer in die naam 5 eenheden meer telt dan zijn voorganger (de 40e). Een duidelijke strategie van BMW waarmee het wil aangeven dat deze nieuwe generatie teert op doorontwikkelde technologie. Kwestie van ook na 2020 nog fiscaal interessant te zijn in verschillende Europese landen.
Exit i4, welkom i6
Misschien wel de belangrijkste wijziging onder de kap is de verbrandingsmotor. De viercilinder wordt bedankt, in de plaats komt een 3-liter grote zes-in-lijn te liggen met twee turbo's. Jawel, als er één ding is dat de strengere emissienormen bewijzen, dan is het wel dat zware wagens nood hebben aan zwaardere motoren, punt. Die onder turbodruk gevoede benzinesluper weet 286 pk neer te zetten. Op zichzelf al een behoorlijk getal om de X5 in beweging te zetten.
Al krijgt dat motorblok uiteraard bijstand van elektrokracht in deze plug-inhybride. Daarbij teert de X5 op een elektromotor van 112 pk (82) kW. Laat je beide krachtbronnen al hun vermogen via de 8-trapsautomaat over de vier wielen sturen, dan kom je aan een mooi geheel van 394 pk en 600 Nm. Ter vergelijking; de uitgaande X5 40e moest het nog doen met een systeemvermogen van 313 pk en 450 Nm.
In bare cijfers
Wat deze nieuwe motorcombinatie samen met een lichtere X5 weet neer te zetten qua cijfers? Wel, laten we beginnen met de toogpraatnummertjes. Van nul tot honderd doe je nog maar 5,6 seconden (voordien 6,8), aan 235 km/u trekt de ECU de begrenzer op (voordien 210 km/u). Daarnaast moet je maar liefst 80 kilometer ver geraken op de batterij, al geeft BMW lekker niet mee dat die nu groter is dan het 6 kWh-exemplaar van de uitgaande 40e. Ga daar echter maar van uit, want de 40e liet een elektrische range van "amper" 31 kilometer op tekenen.
Belangrijk voor de aftrekbaarheid in ons Belgenland; De nieuwe X5 plug-in kan uitpakken met een normverbruik van 2,1 l/100 km (voordien 3,3) en een CO2-uitstoot van amper 49 g/km (voordien nog 77 gram). De moeilijke berekening moet nog wel gebeuren (zo ontbreken wat details zoals gewicht en batterij-inhoud) maar we gaan er stiekem prat op dat deze xDrive45e iPerformance helemaal binnen de strengere fiscale regeltjes valt na 2020.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden