Peugeot maakt vandaag haar belofte dubbel en dik waar. Die belofte? Die sprak over een plug-inversie. Dubbel en dik ingevuld door het feit dat zowel 508 en 3008 aan de stekker gaan. In het geval van de crossover spreken we over Hybrid4.
Hybrid en Hybrid4, dat zijn de twee termen die Peugeot kleeft op haar plug-inmodellen. De immens populaire 3008 krijgt de Hybrid4-badge opgespeld en is daarmee krachtiger dan zijn 508 Hybrid-broertje. Het toont nog maar eens aan hoe populair crossovers zijn geworden. Wat je juist moet weten over deze 3008 met stekker?
Krachtigste productie-Peugeot ooit
Dankzij de hybride-opstelling mag de 3008 GT Hybrid4 zich officieel kronen tot de krachtigste serieproductie Peugeot ooit in elkaar geschroefd. Want met een systeemvermogen van 300 pk steekt hij de RCZ R voorbij. Lang leve de elektrokracht, zeg maar. Al zorgt een potent benzineblok voor het merendeel van de prestaties.
Peugeot koppelt namelijk een 200 pk sterke 1.6 turbobenzine aan twee elektromotoren (één op elke as) die elk over 80 kW beschikken. Een sprintje naar de honderd moet daarmee af te leggen zijn in 6,5 seconden. Maar liefst 1,5 tellen sneller dan de tot nog toe krachtigste 3008.
Maar ook ecologie
Al koop je zo'n 3008 plug-in natuurlijk ook om zijn (fiscaal vriendelijke) ecologische waarden. Die zijn er en vallen mooi binnen de fiscale normen voor de toekomst. Met dank aan een batterij van 13,2 kWh, een puur elektrische range van 50 kilometer in de WLTP-cyclus en een CO2-uitstoot die onder de 49 g/km kruipt. Daarnaast wijst de "4" in Hybrid4 naar een systeem van vierwielaandrijving. Mede dankzij de twee elektromotoren natuurlijk.
In het najaar van 2019 zal Peugeot starten met de levering van haar 3008 GT Hybrid4, enkele maanden daarna zal het merk ook een instapversie lanceren. Die Hybrid (minus het "viertje" dus) laat één elektromotor in de fabriek achter, teert op een kleinere batterij (11,8 kWh) en puurt 180 pk uit zijn 1.6 turbobenzine. Het systeemvermogen komt daarmee op 225 pk te liggen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden