Officieel: BMW X3 M & X4 M meteen als Competition (2019)

bmw x3 m X4 m

Een M-derivaat van de X3 en coupé-afgeleide X4 was lang in de maak. Nu acht BMW eindelijk de tijd rijp om de X3 M en X4 M wereldkundig te maken. Daarbij geen half werk, want de Competition-versies persen maar liefst 510 pk uit hun zes-in-lijn. Of de wereld aan het doordraaien is?

510 pk... het was nog geen 15 jaar geleden een wereldschokkend cijfer in de M5 met memorabele V10. Anno 2019 biedt BMW je een X3 aan met dat vermogen, al heeft hij intussen het formaat van een X5 uit die periode. Jawel, de X3 en coupé-broertje X4 gaan aan de ///M, en je zal het geweten hebben.

Eerder sier- dan potsierlijk

Of niet helemaal, want we zijn zo gewend geraakt aan de M-pakketten op de leasingmodellen van BMW dat je zo voorbij deze X3 M of X4 M zou kijken. Een complete verrassing is het design dan ook niet. Waardoor Belgisch designer Pascal Tanghe niet al te straf uit de hoek is moeten komen. De gekende zijspiegels, opengesperde muil en 4 ronde uitlaateindes geven ook visueel van jetje op deze modellen.

bmw x3 m X4 m

Het zullen dan ook vooral de zijspiegels en de joekels van remschijven achter de 21-duims velgen zijn die weggeven dat het hier om bruut gerief gaat. Dat en de snelheid waarmee de rakkers richting de horizon kunnen vertrekken, zonder twijfel.

Geen halfbakken product

BMW zwiert namelijk geen halfbakken M-product in de schaal. Dat was ooit anders op SUV-vlak, denk maar aan de eerste generatie X5 M. SUV's zijn tegenwoordig echter zo populair dat BMW er prat op gaat best wat exemplaren te slijten. Klanten kunnen daarbij - uiteraard - kiezen tussen de X3 M of X4 M maar ook voor de Competition-uitvoering van die modellen.

bmw x3 m X4 m

Bestel je een "reguliere" X3 M of X4 M, dan parkeert BMW een nieuwe 3-liter zes-in-lijn met twee turbo's voorin die 480 pk en 600 Nm naar de vier wielen mag sturen via de M xDrive-vierwielaandrijving die debuteerde op de M5 en vooral de achteras aan het werk wil zetten. Zelf roeren zit er uiteraard al lang niet meer in, ook de M-versies van de X3 en X4 doen het met een 8-trapsautomaat.

Competitiebeest

En dan,... dan is er nog de Competition-versie van de X3 M en X4 M, voor klanten die net dat tikkeltje meer willen. Letterlijk, want BMW trekt gewoon de kraan verder open en geeft de zes-in-lijn de beschikking over 510 pk. De 600 Nm aan koppel blijft evenwel identiek. Het resultaat is dat de Competition maar een peulenschil sneller is dan de reguliere M.

bmw x3 m X4 m

Of in cijfers: de X3 M en X4 M sprinten in 4,2 seconden naar de honderd, de Competition-uitvoeringen doen er 4,1 seconden over. In realiteit betaal je dus vooral extra om te kunnen pronken met een Competition-badge achterop. Maar hey, we zijn er nu al zeker van dat het merendeel van de verkoop "Competition" op de bestelbon zal hebben staan.

Flets en fel

Of je verder nog iets moet weten over de X3 M en X4 M? Dat de gehele ophanging werd herbekeken uiteraard. Met specifieke adaptieve dempers van de M-divisie en 21-duims velgen die fors gegroeide remschijven mogen herbergen. Optioneel kan je nog een stuk extra koolstofvezel over de modellen strooien.

bmw x3 m X4 m

BMW laat klanten dan weer kiezen uit 2 exclusieve kleuren voor de M-modellen van de X3 en X4. Nu ja, felrood - Toronto Red - en fletsgrijs - Donington Grey-, het is een stuk minder spannend dan dat gouden kleurtje op de X2. Al hoor je ons niet klagen natuurlijk, met 510 pk onder de kap. Het vermogen van de nieuwe generatie M3? Dat weet je bij deze ook al...

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Carlos 09:38
afbeelding van Carlos

Ik snap nog altijd niet waarom ze steeds twee motorisaties aanbieden...?
De ‘gewone’ en de Competition/S/performance...

Yvesw 10:33
afbeelding van Yvesw

Moneys...

Rudi Claes 13:27
afbeelding van Rudi Claes

Dat moet geweldig zijn in de file.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws