Volvo heeft te kennen gegeven dat het vanaf 2020 al haar modellen elektronisch zal limiteren op 180 km/u. Een stap die het moet zetten om haar eigen visie na te komen die stelt dat er vanaf 2020 geen doden meer mogen vallen in een auto van het merk.
Zeg je Volvo, dan denk je meteen aan veiligheid en het Zweedse merk heeft zichzelf het doel vooropgesteld dat er vanaf 2020 niemand meer mag sterven of zwaargewond mag geraken in een nieuwe Volvo tijdens een ongeval. En hoewel het merk goed op weg is ziet het nog enkele obstakels waar het over moet geraken. Het grootste obstakel? Snelheid.
Japanse leest
Een passagier beschermen in een crash bij 70 km/u is namelijk één ding, bij snelheden van +200 km/u wordt het een heel ander verhaal. Om die breinbreker te omzeilen introduceert Volvo een simpele oplossing; vanaf 2020 zullen alle Volvo's elektronisch gelimiteerd worden op een maximale snelheid van 180 km/u. An sich niets uniek, want in Japan wordt elke auto bij wet gelimiteerd tot 180 km/u.
"We begrijpen allemaal het gevaar van slangen, spinnen en hoogtes", aldus Jan Ivarsson, een veiligheidsexpert bij Volvo. "Maar het gevaar van snelheid, dat gaat er niet in." Volvo wil trouwens nog een stap verder gaan en het debat op gang brengen dat automerken misschien niet de taak hebben om technologieën te introduceren die het gedrag van chauffeurs zullen aanpassen.
Doen ook nog mee
Overdreven snelheden is trouwens niet het enige euvel waar Volvo nog mee zit op weg naar 0 doden in een Volvo vanaf 2020. "Afleiding" (lees: smartphone etc) en "Intoxicatie" (lees: drugs & alcohol) zijn de andere twee zaken waar de veiligheidsrakkers van Volvo 's nachts van wakker liggen.
Volvo zal dan ook tijdens een speciaal evenement in Zweden op 20 maart voorstellen hoe het die zaken aan wil gaan pakken.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 22 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden