Officieel: SsangYong Tivoli facelift (2019)

ssangyong tivoli facelift 2019

Vier jaar geleden wist SsangYong zich stevig te verankeren in Europa met de Tivoli. Een succesmodel voor het Zuid-Koreaanse merk dat nu een gedegen opfriskuur krijgt. Met nieuwe uiterlijk vertoon en een - vooral - heftig hertekende cabine. Digitale instrumentenclusters en een fraaie knoppenwinkel voor de airco? Wat is dit, een Maybach?!

Met de Tivoli weet SsangYong stilaan de Europese huiskamers binnen te sijpelen. Hij was zelfs gezinswagen van het jaar in België! Waardoor de Zuid-Koreanen maar al te goed beseffen hoe belangrijk deze auto is voor de wereldmarkt. Ze gingen dan ook niet over één nacht ijs voor de update van de compacte crossover. Geinig zoals de Koreanen zijn spreken ze zelfs van de "Very New Tivoli". Humor, dat hebben ze wel bij SsangYong.

Mini-Rexton

Uiterlijk geniet de opgefriste Tivoli alvast van nieuw bumperwerk. Al is er vooraan ook plaats voor een nieuwe motorkap en lichtencluster. Het resultaat is dat de Tivoli voor de dag komt als een heet gewassen Rexton. Een goede eigenschap, want de potige SUV weet alvast indruk te maken met zijn looks.

ssangyong tivoli facelift 2019

Achteraan blijft de Tivoli eigenaardig voor de dag komen. Met zwierige lijnen langs de flank die uitmonden in de achterlichten en een serieus opgetrokken lijn op de kofferklep. SsangYong spreekt alvast van een nieuw lichtsignatuur achteraan én een extra streepje op de kofferklep boven de nummerplaat. Sja.

Digitale rust

Al discussiëren we natuurlijk niet over geuren en kleuren. Willen we het wel over hebben; dat nieuwe interieur. Eén van de grote doodstekers aan de huidige Tivoli is het dashboard dat zo uit de jaren 90 komt gevlogen. Met schermpjes die niet zouden misstaan op de allereerste Gameboy van Nintendo. Niets meer van dat in de "Very New Tivoli".

ssangyong tivoli facelift 2019

Zo bemerken we een volledig digitale instrumentencluster en een nieuw infotainmentsysteem waar de ventilatiemonden op mogen liggen. De Koreanen lichten toe dat die schermpjes respectievelijk 10,25 en 9-duim groot zijn en dat ze passen in de nieuwe "Blaze Cockpit"-designfilosofie van het merk. Kijk, nu zijn we aan het praten, SsangYong!

Turbo turbo

Tenslotte zwiert het merk ook nog nieuwe techniek onder de kap. Specifiek gaat het over een 1.5-liter viercilinder turbobenzine. Die is 163 pk sterk en vervangt de wat oudere 1.6 atmosferische benzine die je momenteel kan krijgen. Op termijn plot SsangYong ook nog de komst van een 1.2 turbobenzine. Al is daar nog geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Dieselen kan ook, met de gekende 115 pk sterke 1.6. Wanneer de eerste exemplaren met de boot het Europees vasteland zullen bereiken is nog niet gekend. Volgende maand starten alvast de leveringen in thuisland Zuid-Korea. Waardoor het najaar voor Europa niet onwaarschijnlijk lijkt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
M 10:06
afbeelding van M

Mooi machine maar ten opzichte van het pre-facelift model, ziet hij er niet veel anders uit aan de buitenkant

muylaert 21:36
afbeelding van muylaert

mooie auto , maar te zware uitstoot van co 2 en te veel verbruik ( te hoge taksen ) jammer

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws