![Toyota Yaris 2019 Toyota Yaris 2019](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2019/Toyota/Anderefotos/toyota-yaris-2019_01.jpg?itok=SsZYAArc)
Na een carrière van acht jaar mag de Yaris eindelijk op pensioen. Zijn opvolger verandert – in tegenstelling tot wat Toyota met de Corolla deed – niet van naam. Wel van platform, en dat moet goed nieuws betekenen voor de rijbeleving.
Toyota past zijn New Global Architecture (TNGA) eindelijk ook toe op zijn compacte Yaris. Diens platform heet GA-B, en moet stabieler en nauwkeuriger sturen, aldus de Japanners. Het zwaartepunt ligt 15 millimeter lager dan bij de Yaris van de derde generatie, terwijl deze nummer vier stijver, dynamischer en stiller voor de dag moet komen.
De goednieuwsshow gaat trouwens verder: Toyota noemt zijn nieuwe Yaris “’s werelds veiligste compacte auto”. Veel meer willen de Japanners daar nog niet over kwijt, behalve dat de nieuwkomer standaard voorzien is van een adaptieve cruise control en rijstrookhulp.
![Toyota Yaris 2019 Toyota Yaris 2019](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2019/Toyota/Anderefotos/toyota-yaris-2019_02.jpg?itok=UsqsANrs)
Kleiner maar ruimer
Net als de Suzuki Swift, die zijn nieuwste generatie iets zag krimpen, is ook deze nieuwe Yaris compacter geworden. De wielbasis werd weliswaar 50 millimeter langer en de auto in totaal 50 millimeter breder, dus de binnenruimte gaat erop vooruit. Maar de Yaris werd 5 millimeter korter en 40 millimeter lager. Geen paniek, want de zetels werden lager ingeplant.
Visueel komt de Yaris een stuk scherper voor de dag. De motorkap werd wat hoger, het radiatorrooster wat groter en de wielkasten wat gespierder. In het interieur wordt de digitalisering doorgetrokken: centraal op het dashboard staat een touchscreen, de tellerpartij is digitaal en er is ook een head-updisplay. Het dashboard zelf werd iets slanker, het stuur iets kleiner.
![Toyota Yaris 2019 Toyota Yaris 2019](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2019/Toyota/Anderefotos/toyota-yaris-2019_04.jpg?itok=XydPFcYk)
Nieuwe hybride
Geen volledig elektrische aandrijflijn onder de motorkap. De nieuwe Yaris debuteert uiteraard als hybride, in dit geval gebaseerd op een 1.5 driecilinder benzinemotor die volgens de Atkinsoncyclus werkt. De hybride aandrijving is nauw gerelateerd aan de hybride 2.0 en 2.5 die Toyota in zijn grotere modellen gebruikt.
Veel meer details geven de Japanners opnieuw nog niet, behalve dan dat het verbruik en de CO2-uitstoot meer dan 20 procent lager liggen en het systeemvermogen er met 15 procent op vooruitgaat. De batterij is tot slot trouwens niet langer van nikkel-metaalhydride, maar is een lichter en krachtiger lithium-ionexemplaar.
![Toyota Yaris 2019 Toyota Yaris 2019](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2019/Toyota/Anderefotos/toyota-yaris-2019_03.jpg?itok=Fe-XPuQz)
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 11 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 14 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 16 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 22 uur geleden