
Op deze grijze woensdagmiddag gooit Audi nog de RS Q8 op je bord. Dat is de overtreffende trap van de Audi SQ8, die eigenlijk al de luxueuze trap van de SQ7 was.
Het voordeel van al die modellen die op elkaar lijken is dat ze ook hun motoren kunnen uitwisselen. Daarom komt Audi voor het eerst met een RS-model van haar grootste SUV-ringen. Overigens zal de Q7 geen RS-variant krijgen - godzijdank.
bekend gebrul
Voor de RS Q8 maakt Audi gebruik van een benzinemotor met mild hybrid-techniek. Het gaat om de 4.0 V8 TFSI met twee turbo's, goed voor 600 pk en 800 Nm aan koppel. Dat is net iets minder dan neefje Lamborghini Urus, die 650 pk krijgt. Verschil moet er zijn. Kan je die motor al kennen? Natuurlijk, want eerder werd ddezelfde spec al geleverd in lager bij de grond staande modellen als de RS 7 Sportback en de RS 6.

Met geen woord rept Audi over het gewicht, maar laat het een wonder wezen dat zulk een kolos de 0-100 km/u afwerkt in slechts 3,8 seconden. Na 13,7 seconden zit je al aan 200 km/u en stoppen doe je pas bij een duizelingwekkende 305 km/u, net alsof je op een snelle moto zit. Tenzij je niet hebt bijbetaald voor het weghalen van de begrenzen, in dat geval houdt de RS Q8 het op 250 km/u.
borduurcontrole
De Audi RS Q8 mag gebruik maken van allerlei rijhulpmiddelen. Zo is er de meesturende achteras en adaptieve luchtvering. De wagen krijgt zelfs een borduurwaarschuwingssysteem - Curb Warning. Audi stuurt bij vertrek ook 60 procent van de kracht naar de achterwielen, afhankelijk van de omstandigheden gaat dat tot 85 procent. Heeft de achteras het moeilijk, dan kan de RS Q8 ook 70 procent van het vermogen naar de voorwielen sturen.

Uiterlijk is de RS Q8 te herkennen aan een brute look. De bumper krijgt een hoop gapende openingen met al dan niet fake lamellen in. Hij krijgt achteraan ovalen uitlaatpijpen, die optioneel in het zwart worden uitgevoerd. Optioneel kan je kiezen voor koolstofvezel accenten en keramische remschijven. Die prop je dan achter de 22 inch grote wielen, die optioneel kunnen groeien tot exemplaren van 23 inch.

Audi lanceert de RS Q8 in het eerste trimester van 2020 bij de Belgische dealers. De basisprijs ligt op 130.970 euro.
Recente reacties
Officieel: Volvo EX30 opent jacht op hippe stadsvogels, vanaf 39.000 euro (2023)
Slechts €39000 voor een groot uitgevallen B segmenter? Zijn de solden al in het land? /s
Door GLENN 5 uur geleden
Google Maps, Waze of TomTom: Welke navigatie gebruik jij in de auto?
Heel lang Google maps gebruikt, maar toen vorige maand de eerste boete van een trajectcontrole...
Door John 6 uur geleden
Ford Mustang (2022)
mooie auto altijd al geweest, wil er eene maar voor mij te duur ,maar toch proficiat
Door ronald bauweraerts 13 uur geleden
Hallucinant: Tesla Model 3 voor amper €18.500 na subsidies in Californië
Maar jouw redenering klopt niet. België heeft geen subsidies voor EV's. Dus in landen waar er...
Door this 15 uur geleden