Toyota GR Supra krijgt nieuwe instapmotor

Toyota GR Supra 2.0 2020

De Toyota GR Supra krijgt een nieuwe instapmotor: een viercilinder, die geleverd wordt door partner BMW. De basismotor moet niet alleen de prijs drukken, maar ook het verbruik en het gewicht.

De 2.0 viercilinder is een oude bekende: in de BMW Z4 heet hij sDrive30i, en dat betekent dat de vierpitter 258 pk en 400 Nm produceert. Hij wordt opnieuw gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. 0-100 km/u duurt volgens Toyota 5,2 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Toyota GR Supra 2.0 2020

De kleinere motor drukt niet alleen het verbruik, maar ook het gewicht: met 100 kilogram vergeleken met de zescilinder, aldus de Japanners. Het lagere gewicht op de neus moet de rijbeleving iets verscherpen, terwijl de 50/50-gewichtsverdeling bewaard blijft.

Toyota GR Supra 2.0 2020

Fuji Speedway

De tweeliter in de GR Supra krijgt bij zijn lancering nog een beperkte reeks mee: de Fuji Speedway. Die combineert een witte lak met zwarte 19-duimers en rode spiegelkappen. In het interieur wordt rood en zwart alcantara afgewisseld met koolstofvezel inzetstukken. Het aantal exemplaren in Europa is beperkt tot 200, de Toyota GR Supra met 2.0 is vanaf maart verkrijgbaar.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
user4580 08:28
afbeelding van user4580

Ik heb er opzich niks tegen dat Toyota niet alles zelf ontwikkelt, maar een uniek interieur dat mocht er toch wel nog af vind ik!

Adriaan 14:54
afbeelding van Adriaan

Het hele project mocht niet te veel geld kosten (en dat bedoel ik echt niet als negatieveling, maar is de realiteit) en kan je ook zien aan het feit hoe zwaar ze samen met bmw hebben samen gewerkt. De supra is tenslotte een niche product dat nooit gigantische verkoopscijfers zal hebben (en uiteindlijk is dat hetzelfde met de z4).
En hoe ik het goed begrepen had van mijn periode dat ik bij TME gewerkt heb, was er gewoon geen budget voor een eigen ontworpen interieur. Onderschat de kost niet van een dashboard, dat hoort bij een van de duurste onderdelen van een auto.

Yvesw 15:27
afbeelding van Yvesw

Awel, hoe langer hoe meer heb ik het moeilijk met die uitspraak, dat het niets mocht kosten... want hoe verklaar je de Yaris GR met een bespoke chassis, carrosserie en motor? :-p

FLP 14:49
afbeelding van FLP

Is dat dezelfde 2l 4cyl die in een Mini goed is voor +300pk? En hier bewust afgenepen om niet in het vaarwater van de 6cyl te komen? Als dat zo is opent dat wel perspectieven om de 4cyl te kopen en deze voor een paar 100 euro easy te laten tunen. Zo heb je de voordelen van een kleinere motor met (bijna) de prestaties van de grotere.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws