
Met een tanende verkoop in China en Brexit om de hoek besloot Land Rover haar exclusieve Range Rover SV Coupé-project vroegtijdig te termineren. Maar waar Land Rover de hamer neer legt, pakt Nederlander Niels van Roij 'm terug op. Waardoor de SV Coupé verder leeft als de Niels van Roij Design Adventum Coupe.
Begin vorig jaar stond de Range Rover SV Coupé nog te blinken op het autosalon van Brussel. Een tot 999 stuks gelimiteerd eerbetoon aan de originele Range Rover 3-deurs. Een dijk van een auto die de nodige gegadigden wist te verzamelen. Amper een maand na het salon, liet Land Rover officieel weten de stekker uit het project te trekken. Toch is de SV Coupé niet helemaal dood. Want hij reïncarneert als de Adventum Coupe, met dank aan Nederlandse coachbuilder Niels van Roij.
Check hier onze video:
Compleet nieuw koetswerk
Het recept spreekt voor zich. In de basis wordt een Range Rover met een 5-liter V8 genomen, waarna het mes in het koetswerk gaat. Het koetswerk wordt op maat gevormd uit aluminium om zo tot het eindresultaat te komen. Klinkt simpel, is het niet. Want buiten de motorkap, spatborden en kofferklep is elk koetswerkpaneel nieuw aan deze Adventum Coupe. Van deuren, over glaspartijen tot het dak.

En zou je langs de buitenzijde nog kunnen denken dat dit gewoon een officieel product van Land Rover is (ze construeerden tenslotte ook een Evoque cabrio), dan bestaat er aan de binnenkant geen twijfel. Met een volledig uit teak vervaardigde vloer, lamswol en Tweed straalt deze Adventum Coupe maatwerk uit. Het knalrode lederen interieur is trouwens niet verplicht, want elk exemplaar wordt naar wens van de klant ontworpen.
Exclusief speelgoed
Wat moet dat nu kosten, zo'n op maat gemaakte Range Rover Coupé? Wel, Range Rover vroeg voor haar ter zielen gegane SV Coupe-project nog prijzen richting de 300.000 euro. Deze Niels van Roij Design Adventum Coupé kent een startprijs van 270.000 euro. Daar zit de prijs van de donorauto in, een Range Rover Autobiography met 5-liter V8 van 525 pk. Een auto die in België zonder opties ook al start aan 150.000 euro.

Exclusiviteit en maatwerk kent dus zijn prijs. Voor ons eentje in het donkergroen graag, met een donkerbruin interieur en koffer met rubberen matten. We zouden nog nooit zo sierlijk zijn gearriveerd aan een mountainbikeparcours...
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 20 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 22 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 1 dag geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 1 dag geleden