Dit jaar is het tien jaar geleden dat Ford dochtermerk Volvo overliet aan de toen onbekende Geely Holding. Het einde leek nabij voor het Zweedse merk maar dankzij Geely floreert Volvo als nooit tevoren. Tijd voor een overzicht.
Het was 2010 en de autosector kreunde onder een zware economische crisis die twee jaar voordien de kop opstak. Bij Ford stapelden de verliezen zich op en Amerikaanse bedrijf moest dringend zaken op orde krijgen. Eén van de beslissingen om financieel terug gezond te worden was het afstoten van verschillende dochtermerken. Jaguar en Land Rover werden verkocht aan het Indische Tata, Volvo mocht naar de Chinese Zhejiang Geely Holding Group.
klein duimpje
Een overname waarvoor Ford op 28 maart 2010 een magere 1.8 miljard dollar kreeg. Mager, omdat Ford in 1999 nog 6 miljard dollar veil had voor Volvo. De overname was voor Geely dan ook een absoluut koopje én hét ticket om zich als Chinees bedrijf te gaan moeien in de Europese autosector. Een evolutie waar zowel Geely als Europa nog geen seconde spijt van hebben gehad.
Op dat moment was de autotak van Geely namelijk goed voor "amper" 300.000 auto's op jaarbasis. Klein geld voor een markt als China. Het beheer van Volvo zou het merk echter de nodige aanzien geven binnen China en die aanzien zorgt op haar beurt voor vertrouwen bij Chinese klanten... en hogere verkoopcijfers.
Freedom
Al was zonder twijfel ook Volvo gebaat door de overname. Want het Zweedse merk werd steeds stiefmoederlijk behandeld door Ford. Met het verplicht overnemen van technologie, willens nillens. Buiten de tweede generatie C70 met vijfcilinder, is de periode van Volvo onder Ford weinig memorabel. Geely zag echte het potentieel in het Zweedse merk en - vooral - gaf het ook de vrijheid om zichzelf heruit te vinden.
Daarvoor had Geely bakken geld veil. Zo'n 11 miljard dollar dat samen met investeerders gevonden werd. Geld dat gretig opgesoupeerd werd door Volvo om een nieuwe designlijn uit te doktoren, een nieuw chassis te ontwikkelen en veiligheidsnufjes uit te vinden.
VW achterna
Het eerste product van de overname (lees: geldinjectie) was SPA. Nee, niet het Belgische water, wel de Scalable Product Architecture. Een onderstel à la VW's MQB dat zich groter en kleiner kon maken. 1 chassis voor alle toekomstige producten van Volvo, van middenklasse sedan (S60) tot gigantische SUV (XC90).
De volgende ontwikkeling was die van een nieuwe motorenfamilie. Opmerkelijk was daarbij de keuze om integraal voor viercilinders te gaan. Destijds werd dat nog op hoongelach onthaald maar anno 2020 met de strengere emissienormen in het achterhoofd bleek Volvo toen al een slimme keuze te nemen door meercilinders links te laten liggen. En Geely, die keek goedkeurend vanop een afstand.
Thor
Leuk natuurlijk, nieuwe technologieën... maar zonder auto's heb je er niet veel aan natuurlijk. Vijf jaar na de overname verscheen in 2015 de tweede generatie XC90. Volvo's eerste product volledig ontwikkeld onder Geely's vlag. Met het SPA-platfom als fundament en een viercilinder voorin. Het vrij agressieve design sloeg in als een bom en fungeerde als basis voor alle Volvo's die volgden.
In een sneltempo kwam Volvo op de proppen met de S90, V90, S60, V60 en XC60. Auto's die ook verantwoordelijk zijn voor het gemeengoed maken van de plug-inaandrijving in de zakelijke sector, ook al was Mitsubishi met de Outlander PHEV eigenlijk de pionier. Het SPA-platform kreeg daaropvolgend dan weer gezelschap van het CMA-platform. Een platform dat gebruikt wordt voor de XC40... maar ook volledige elektrificatie toelaat.
Instituut
Hét platform waar Geely destijds van droomde, want ondertussen is de kleine Chinese underdog uitgegroeid tot een instituut in autoland. Met Volvo, Polestar, Lynk & Co én Britse sportwagenfabrikant Lotus in handen. Het deed alvast waar elke analist in 2010 niet in geloofde. Simpelweg door zich niet te moeien in het reilen en zeilen van Volvo. Iets waar verschillende moederhuizen best een lesje van kunnen leren.
En de groei van Volvo? Wel, in 2010 verkocht het merk 373.525 auto's, in 2019 groeide dat getal naar 705.452 stuks. Zowat een verdubbeling in verkoop. Maar vooral: met een ruim assortiment aan plug-inhybrides en een full EV op komst is Volvo gewapend voor de strengere emissienormen de komende jaren.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 4 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 9 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 10 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 15 uur geleden