
Na heel wat plaagplaatjes en gelekte beelden is het doek er eindelijk af: de BMW 5 Reeks is onder het mes geweest. De Berline en Touring kregen niet alleen een frisse snoet, maar ook een hele rist nieuwe rijhulp en een uitgebreid hybrideaanbod.
We wisten het al langer, maar gelukkig haalde BMW met zijn 5 Reeks niet hetzelfde radiatorroostergrapje uit als met zijn gefacelifte 7 Reeks. Wel herken je daaraan meteen de facelift van de 5: hij beschikt immers over een iets groter radiatorrooster en strakker getrokken koplampen met L-vormige dagrijverlichting. Ook achteraan krijgt de gewijzigde achterkant onder meer een nieuwe lichtsignatuur.

Binnenin is het centrale infotainmentscherm standaard voortaan groter, werden de knopjes op het stuur herschikt, zien we nieuwe comfortzetels, heeft de airco uitgebreidere functies en past BMW nog enkele andere details aan. Nieuwe koetswerkkleuren, velgkeuzes en bekledingen vormen uiteraard een klassiek deel van de facelift.

Onder de motorkap zijn de wijzigingen iets ingrijpender. Zo is de 5 Reeks Touring voortaan ook beschikbaar als plug-inhybride 530e, met achterwielaandrijving of xDrive-vierwielaandrijving. Nieuw is ook de 545e xDrive, die voorlopig alleen als Berline beschikbaar is. Die combineert een 3.0 zes-in-lijn met elektromotor en is 394 pk sterk. Volledig elektrisch moet die 54 tot 57 kilometer ver geraken en 49 tot 54 gram CO2 uitstoten, afhankelijk van de uitvoering. De plug-inhybrides beschikken over een eDrive Zone-functie, die automatisch overschakelt naar elektrisch rijden in lage-emissiezones.

Daarnaast schakelen alle vier- en zescilinders over op een milde hybride aandrijving. De verbrandingsmotoren worden daarbij ondersteund door een alternator/starter met 48-voltbatterij, die een duwtje in de rug van 11 pk geeft. Alle vier- en zescilinders beantwoorden nu aan de Euro 6d-norm.

Het hoeft niet te verrassen dat BMW de rijhulp ook gevoelig uitgebreid heeft. We noteren onder meer verbeterde rijstrookhulp, automatische “Rettungsgasses” bij een ongeval verderop, en de mogelijkheid om de laatste 40 seconden van je parkeermanoeuvres op te nemen, of de laatste seconden voor een aanrijding. Ook de navigatie en connectiviteit kregen een fikse verbetering.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Audi E-Tron GT Quattro (2021)
Bedankt, Ronny! Dat weggetje rond het trainingsveld is eigenlijk perfect voor onze stilstaande...
Door Wim Bervoets 9 uur geleden
Rij-impressie + video: Audi E-Tron GT Quattro (2021)
Mooie en duidelijke reportage over deze top Audi. Dikke duim. Ik kijk al uit naar de dag dat...
Door Ronny Vandezande 12 uur geleden
VW wil jouw mening over de ID.3 Convertible
Ik rij nu al cabrio die waarom zou ik niet elektrisch cabrio rijden? Maar geen rollbar! En graag...
Door Charly Vanmassenhove 21 uur geleden
Vraag: Moet Volvo een elektrische stationwagen op de markt brengen?
Een goede Cx is belangrijk om het verbruik te drukken, ook elektrisch. Dus die station zal er wel...
Door JL 1 dag geleden