
Na bijna 25 jaar afwezig geweest te zijn, is de Ford Bronco terug. Geen SUV of “stadsavonturier” of andere ongein, maar een offroader voor het ruwste terreinwerk. En voorlopig zonder plannen om naar Europa te komen.
Het is alweer van 1996 geleden dat Ford nog een Bronco in Amerikaanse showrooms had staan. Nu komt daar eindelijk weer verandering in, en de nieuwe Bronco lijkt gemaakt om die andere terreinamerikaan, de Jeep Wrangler, het vuur aan de schenen te leggen.

Terreinbeest
De Bronco is er immers als tweedeurs en vierdeurs, en krijgt zelfs een compactere Sport-versie. Dak- en deurpanelen zijn in een mum van tijd verwijderbaar, terwijl de terreinspecificaties niet van de poes zijn. We zeggen maar wat: een bodemvrijheid van 30 centimeter, een doorwaaddiepte van 85 centimeter en aan- en afrijhoeken waar je al eens een hindernis mee over kunt.
Vierwielaandrijving is uiteraard standaard. Er is een basissysteem en een uitgebreider systeem met vergrendelbare differentiëlen, en er zijn zeven rijmodi: Normal, Sport, Eco, Slippery and Sand, Baja, Mud/Ruts, en Rock Crawl. Een specifieke Trail Toolbox voegt nog een cruisecontrol voor lage trailsnelheden toe, een afdraaihulp met torquevectoring, en een one-pedal-bediening.

Motoren
Een onafhankelijke ophanging en bladveren achteraan kunnen nog worden aangevuld met Bilstein-dempers met lange veerweg, semi-actieve stabilisatorstangen, en offroadrubber van 35 duim. Onder de motorkap huist een 2,3 liter EcoBoost-viercilinder van 270 pk en 420 Nm of een 2,7 liter grote V6 van 310 pk en 542 Nm. Het vermogen gaat naar de vier wielen via een manuele zevenbak of een tientrapsautomaat.
Binnenin monteert Ford zijn SYNC4-infotainmentsysteem met over-the-air-updates, 360-gradencamera, trailroutes, en een afwasbaar interieur. In de acccessoirecatalogus staan nog eens vlot 200 accessoires om de Bronco te personaliseren.

Bronco Sport
De Bronco Sport is iets kleiner, maar krijgt standaard eveneens 4x4-systeem met vijf rijmodi. Wie voor de uitvoering Badlands of First Edition kiest, krijgt er een vergrendelbaar differentieel en twee extra rijmodi bij. Ook hier is een onafhankelijke ophanging standaard, maar ligt de doorwaaddiepte met 60 centimeter iets lager. Onder de motorkap huist een 1.5 EcoBoost van 181 pk en 258 Nm of een 2.0 van 245 pk en 373 Nm, allebei gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Recente reacties
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen denken dat elektrisch rijden goedkoop moet blijven. Het enige...
Door this 2 dagen geleden
Nieuwe BMW X2 plaagt met langer silhouet... o ja, en verlichte neusgaten
Nog ff en hij kan ook niezen :-)
Door Jos D. 3 dagen geleden