Officieel: Nissan Ariya maakt sprong voorwaarts (2020)

Nissan Ariya 2020 SUV elektrisch

Nissan heeft zijn Ariya-conceptmodel van vorig jaar omgezet in een productiemodel. De volledig elektrische SUV moet voor de Japanners doen wat de Qashqai hem voordeed. Met een geschat rijbereik van 500 WLTP-kilometer lijken de kaarten alvast gunstig geschud.

Het elektro-offensief van de constructeurs komt langzaam maar zeker op kruissnelheid. Nissan zet naast de vertrouwde Leaf in op deze Ariya, die het Japanse terrein in het SUV-segment moet komen verdedigen. Met een lengte van 4,6 meter is hij zowat 20 centimeter langer dan de Qashqai, terwijl hij voor een visuele stijl kiest die nauw aanleunt bij het Ariya-conceptmodel dat we vorig jaar in Tokio te zien kregen.

Vooraan zien we een indrukwekkend ‘schild’, dat het klassieke radiatorrooster vervangt en de sensoren voor het ProPilot-rijhulpsysteem verbergt. Het wordt getooid met een nieuwe interpretatie van het Nissan-merklogo. Daarnaast zien we nauw toegeknepen led-koplampen die bestaan uit vier miniprojectoren. In profiel vallen de behoorlijk stevige 19-duimsvelgen op (optioneel 20 duim), net als de steil aflopende daklijn. Achteraan noteren we een doorlopende strook voor de achterlichten, terwijl de korte overhangen eveneens opvallen.

Nissan Ariya 2020 SUV elektrisch

Dat belooft veel goeds voor de interieurruimte, zegt Nissan. De Ariya staat overigens op een volledig nieuw elektrisch platform van de alliantie met Renault en Mitsubishi, waardoor de batterij optimaal ingewerkt kan worden en die niet aan de interieurruimte knabbelt. Zoals dat tegenwoordig de mode is, kiest Nissan trouwens voor een minimalistisch dashboard, gedomineerd door een infotainmentscherm en een digitaal instrumentenpaneel. De software aan boord wordt over-the-air geüpdatet, terwijl ook hier een virtuele assistent zijn intrede doet: “Hallo Nissan” is hier het codewoord.

Nissan Ariya 2020 SUV elektrisch

Maar het belangrijkst is uiteraard de batterij. De Nissan Ariya debuteert met twee batterijgroottes, maar vijf verschillende versies. Er is een batterij van 63 kWh, te combineren met voor- of vierwielaandrijving. In de voorwielaangedreven versie is die goed voor 217 pk (160 kW) en een rijbereik van 360 kilometer. Als vierwielaandrijver (Nissan noemt die e-4ORCE) is hij goed voor 279 pk (205 kW) en 340 kilometer rijbereik.

De batterij van 87 kWh kan als voorwielaandrijver gekoppeld worden aan een elektromotor van 242 pk (178 kW), goed voor 500 kilometer WLTP-rijbereik. In de e-4ORCE-uitvoering komt daar nog een elektromotor op de achteras bij, en stijgt het vermogen naar 306 pk (225 kW). Het rijbereik daalt dan wel lichtjes naar 460 kilometer. Tot slot is er nog een Performance-uitvoering van de 87 kWh-versie. Diens beide elektromotoren zijn goed voor 394 pk (290 kW) en 400 kilometer rijbereik.

Nissan Ariya 2020 SUV elektrisch

De versies met 63 kWh-batterij beschikken over een lader van 7,4 kW, terwijl de versies met 87 kWh-batterij driefasig kunnen laden aan 22 kW. Snelladen kan ook, aan 130 kW, waarbij hij onder ideale omstandigheden in 30 minuten 300 kilometer rijbereik kan bijladen. Opmerkelijk: dat gebeurt niet langer volgens de CHAdeMO-laadstandaard, maar volgens het bij ons ingeburgerde CSS.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws