Dacia had het al langer aangekondigd, maar laat nu eindelijk de productieversie van zijn eerste elektrische auto zien. Die heet Spring Electric en moet 225 kilometer ver geraken op een volle batterij.
De Roemeense Renault-dochter Dacia maakte bij zijn debuut op onze markt de nieuwe auto een pak democratischer met zijn lage catalogusprijzen. Dacia hoopt nu eenzelfde verschil te kunnen maken in het segment van de elektrische auto’s. Dat doet het met de Spring Electric, een compacte crossover die het baseert op de Renault K-ZE voor de Aziatische markt.
De Dacia Spring Electric is een compacte crossover, met een lengte van 3,73 meter. Hoewel hij kloeke looks krijgt, maakt Dacia zich geen illusies: de Spring Electric wil vooral op het asfalt blijven. Binnenin moet hij comfortabel plaats kunnen bieden aan vier passagiers, terwijl je in de koffer 300 liter aan opbergcapaciteit krijgt. Klap je de achterbank neer, dan krijg je 600 liter om je spullen kwijt te kunnen.
Om de prijs te drukken, is de uitrusting niet bijzonder uitgebreid. Wel noteren we onder meer stalen velgen, elektrische ruiten, een touchscreen van 7 duim met navigatie, digtale radio, Apple CarPlay en Android Auto, enzovoort. Er is zelfs spraakbediening, die weliswaar de technologie van je smartphone gebruikt.
Het vermogen wordt geleverd door een compacte elektromotor, die 33 kW (45 pk) en 125 Nm sterk is. De voeding daarvoor komt van een batterij met capaciteit van 26,8 kWh. Opladen duurt 14 uur aan een klassiek huis-, tuin- en keukenstopcontact, 5 uur aan een wallbox van 7,4 kW en minder dan een uur aan een snellader van 30 kW. Met volle batterij moet je volgens de WLTP-cyclus 225 kilometer ver geraken.
Op prijzen voor deze Dacia Spring Electric is het wellicht nog wachten tot begin 2021, maar moederhuis Renault maakt zich sterk dat het de goedkoopst elektrische auto op de markt moet worden.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden