Officieel: Porsche 911 GT3 (2021)

Porsche heeft een nieuwe 911-versie in trainingspak voorgesteld. De 911 GT3 is de meest dynamische Porsche van het moment, tot natuurlijk de 911 GT3 RS zijn opwachting zal maken.

De 911 GT3 is niét de snelste Porsche, noch de krachtigste. Die eer gaat namelijk naar de 911 Turbo S met 650 pk. Maar die gebruikt wel een turbo, deze 911 GT3 heeft dat niet. Hij haalt 510 pk en 470 Nm uit een atmosferische 4.0 zescilinder boxermotor. Dat zijn gegevens die je wel kan kennen uit de 911 Speedster van een jaar of twee geleden. Of de 911 GT3 dan een Speedster met en dak op is? Verre van. Hij krijgt namelijk al een gewijzigd uitlaatsysteem, al is dat ook om de emissie-eisen niet kwaad te maken. Met zijn redline van 9.000 toeren lijkt hij wel een zeldzaamheid te gaan worden als die emissienormen nog een pak verstrengen tegen 2025.

Porsche 911 GT3 (2021)

schakelpookautomaat

Je kan de 911 GT3 kiezen met manuele zesbak of met PDK-automaat. Je legt daarmee de 0-100 km/u af in 3,4 seconden, terwijl je de topsnelheid op 320 km/u bereikt, de automaat haalt 318 km/u. Dat is deels te wijten aan het verwaarloosbare meergewicht; de manuele versie weegt 1.418 kilogram, de automaat is iets zwaarder met 1.435 kilogram. Geen state-of-art technologie hier, want de manuele versie is gebaseerd op de oude 911, de automaat heeft geen acht versnellingen zoals in de Carrera maar wel zeven versnellingen. Dat heeft als gevolg dat er een grote pook uit de middentunnel steekt, iets dat blijkbaar meer geapprecieerd wordt door automaatrijders die toch graag nog eens zelf schakelen.

Porsche 911 GT3 (2021)

De 911 GT3 wil vooral uitblinken op circuitvlak. Vandaar ook dat hij qua prestaties niet de strafste cijfers van het 911-pak voorlegt. Porsche laat wel weten dat de nieuwe 911 GT3 de eerste productieauto is die de Nurburgring in minder dan 7 minuten helemaal rond rijdt. Dat kon door de aangepaste aerodynamica en de betere downforce van de nieuwe 911 GT3. Porsche zegt daar fel op ingezet te hebben, wat zich uit in onder andere de specifieke spoiler op de kont.

racing genen

Verder zien we de link met de racerij, aangezien Porsche Motorsport zich heeft gemoeid met de ontwikkeling van deze wagen. Zo heb je de manueel verstelbare achtervleugel - benieuwd hoeveel eigenaars dat zullen gaan doen? - en komen de dubbele driehoekige draagarmen van de ophanging vooraan van de 911 RSR. De klep vooraan is gemaakt uit koolstofvezelversterkte kunststof, de zijruitjes werden in lichtgewicht glas vervaardigd.

Porsche 911 GT3 (2021)

Ook binnenin zie je de race-invloeden. De digitale tellerpartij kan in een bepaalde modus info geven over bandenspanning, oliedruk, brandstofniveau en koelwatertemperatuur. Ook krijgt de koper uitzicht op een schakelindicator met LED-lampjes.

De Porsche 911 GT3 is vanaf nu te bestellen vanaf 171.554 euro. De eerste leveringen zijn voor mei 2021.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Techno Patat 04:05
afbeelding van Techno Patat

Bij de vorige generatie dacht men al dat het de laatste generatie ging zijn met zo een pareltje van een motor. Mijn autohart (die het niet kan betalen) zegt dat het heel blij is dat er toch nog ergens zo een pure auto gemaakt wordt:

Niet met de gekste spec’s, maar zo goed rijdbaar dat hij op circuit blijkbaar auto’s met vele malen meer pk’s voor gek zet. Niet dat ik het er ga kunnen uithalen, maar wetende dat het kan en ernaar werken is waar het in zo een auto om draait. Geen pop’s en bangs om op de lippenslaan op te vallen, gewoon rijden... prachtig!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws