![Lotus onthult 4 elektrische modellen tegen 2026](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2021/Lotus/anderefotos/lotus-ev-2026.jpg?itok=V1jEwzTn)
Sportwagenfabrikant Lotus gaat binnenkort de elektrische toer op. Daartoe geeft het merk nu de details van zijn LEVA-architectuur prijs, een modulair platform voor elektrische modellen dat zowel sportwagens als SUV’s zal voortbrengen.
Amper een paar maanden na de onthulling van de Emira, die Lotus zelf zijn beste maar ook laatste sportwagen met verbrandingsmotor noemt, komt de Britse autobouwer naar buiten met een nieuw modulair platform voor volledig elektrische wagens. Dat LEVA-platform, kort voor Lightweight Electric Vehicle Architecture, zal de basis vormen voor zowel sportwagens als SUV’s of crossovers.
Tot bijna 900 pk
Dat krijgt Lotus geklaard doordat zijn platform niet alleen verschillende batterijformaten kan ondersteunen maar ook verschillende batterijvormen. Zo kan de fabrikant enerzijds een accupakket in ‘slab’-vorm, ofwel plaatvorm, monteren onder de vloer van een auto om vooral veel binnenruimte over te houden. Daarnaast kan de batterij ook als een ‘chest’, of kist, verticaal achter de twee inzittenden gestapeld worden. Deze innovatieve lay-out is vooral geschikt voor sportwagens met een laag zwaartepunt, waar de gewichtsverdeling dan gelijkaardig wordt aan die van een traditionele bolide met middenmotor.
![Lotus LEVA tweezitter met Chest-batterij](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Lotus/anderefotos/project-leva-innovation-in-lotus-electric-sports-car-architecture_1.jpg?itok=vjrzkoVR)
Ongeacht de vorm van de batterij biedt Lotus het pakket in twee formaten aan: een versie met 8 modules en een grootte van 66,4 kWh en eentje met 12 modules en 99,6 kWh aan capaciteit. Die kunnen gekoppeld worden aan een enkele of dubbele elektromotor waarbij de enkele dan 476 pk aan vermogen biedt en de dubbele maar liefst 884 pk. Dankzij een slim ontwerp legt het chassis zelf, los van de batterijen, volgens Lotus een mooie 37% minder gewicht op de weegschaal dan dat van bijvoorbeeld de Emira. Zo blijft de vederlichte ziel van het merk toch enigszins behouden in de overstap naar EV’s.
Ook voor Alpine
Lotus kondigde eerder al aan dat het in de komende 5 jaar vier volledig elektrische modellen zou presenteren, en een deel daarvan zal op deze basis komen te staan. Zo komt er in de loop van volgend jaar alvast een SUV aan die modellen als de Jaguar I-Pace het vuur aan de schenen moet leggen. In 2023 zou het merk dan een vierdeurscoupé à la Porsche Taycan onthullen. Op een elektrische sportwagen—naast de Evija wel te verstaan—zou het wachten zijn tot pakweg 2026. Die komt er dan in twee formaten: als tweezitter en als iets langere 2+2.
![Lotus LEVA 2+2 met Slab-batterij](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/Lotus/anderefotos/project-leva-innovation-in-lotus-electric-sports-car-architecture_3.jpg?itok=a67nPBll)
De Britse autobouwer ontwikkelde zijn platform samen met een aantal partners waaronder ook de Renault-groep. Naast de modellen van Lotus mogen we dus ook van Alpine een sportwagen op basis van de LEVA-architectuur verwachten.
Recente reacties
Goedkope batterijen en leningen: dit is waarom de EU Chinese EV’s zwaarder belast
Een Europees merk van auto en werd gemaakt in Genk Belgie kreeg ook vele miljarden steun en na 3 of...
Door dominiek 7 uur geleden
Elke nieuwe auto heeft vanaf nu een snelheidswaarschuwing, dit is waarom
Op zich vind ik het niet zo'n probleem, we rijden echt gewoon veel te snel overal in België. Maar...
Door this 11 uur geleden
Elke nieuwe auto heeft vanaf nu een snelheidswaarschuwing, dit is waarom
Wat je zelf beschrijft van die 50 ipv 46 komt anders heel dicht in de buurt van een tolerantie ;-)
Door Adriaan 14 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Een belangrijk feit dat niet in het artikel staat: Ethanol trekt vocht aan (uit de lucht) dus als...
Door Miguel 1 dag geleden