Volkswagen neemt het infotainmentsysteem van de Golf eens grondig onder handen. Loop echter niet te hard van stapel: de controversiële lay-out met zijn aanraakgevoelige schuivertjes blijft behouden. De Duitsers maken vooral komaf met de responsiviteitsproblemen die heel wat gebruikers ondervonden.
Bij de lancering van de achtste generatie Volkswagen Golf eind 2019 was misschien niet zijn design het grootste discussiepunt maar wel zijn bediening. Met een compleet gebrek aan fysieke toetsen werd de über-middenklasser wat minder gebruiksvriendelijk, en tot overmaat van ramp bleek het infotainmentsysteem nog eens betrekkelijk veel softwareproblemen te vertonen. Daar maakt Volkswagen nu een einde aan met een technologische update.
Minder ongewenste aanrakingen
Zo zal het infotainment van de Golf voortaan een 25% snellere systeemchip meekrijgen, naast een grafische kaart met wel drie keer meer rekenkracht. Daardoor zal het systeem aanzienlijk sneller reageren en — misschien nog belangrijker — niet meer vastlopen. Daarnaast maakt Volkswagen van de gelegenheid gebruik om de stemassistent wat sneller van begrip te maken en worden de knoppen onder het touchscreen binnenkort ook gedeactiveerd wanneer je op het scherm aan het tikken bent, om te vermijden dat intussen per abuis je audiovolume door het dak gaat.
De wijzigingen worden bij wijze van modeljaarupdate uitgevoerd op alle Golfs die vanaf 2022 geproduceerd worden. Indien de jouwe net wat te vroeg van de band rolde hoeft dat nog geen complete ramp te zijn: eerdere exemplaren mogen de software-update aanvragen bij de dealer. De sterkere chips blijven natuurlijk wel voorbehouden aan het model vanaf 2022.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 7 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 9 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 13 uur geleden