
De elektrische Volvo XC40 Recharge en diens coupébroertje C40 Recharge schakelen over naar achterwielaandrijving en worden voor het eerst ook beschikbaar met een grote batterij en RWD. Het resultaat? Een forse toename van het rijbereik!
Volvo schakelt voor het eerst sinds de S/V90 Classic, die alweer 25 jaar geleden uit productie ging, terug over op achterwielaandrijving. Niet voor elk model, maar wel voor de C40 en XC40 Recharge, die in hun basisversies voortaan de elektromotor steeds op de achteras hebben. Dat zorgt niet enkel voor meer rijdynamiek omdat de sturende wielen niet meer de aandrijving op zich moeten nemen, maar dankzij de nieuwe generatie elektromotoren met permanente magneet zorgt het ook nog eens voor meer efficiëntie.
Extended Range
Bovendien zijn er nu drie motorisaties beschikbaar voor de kleinste elektrische SUV's van Volvo: een Single Motor met 67 kWh en 238 pk, een Single Motor Extended Range met 78 kWh (netto) en 252 pk, en tenslotte nog steeds een Twin Motor met 78 kWh en 408 pk, al komt er nu een groter deel van het vermogen van de achteras. Het rijbereik van de basis-XC40 Recharge klimt van 425 naar 463 pk, de Recharge Extended Range haalt 514 km en de Recharge Twin kan 500 km rijden op één lading volgens de WLTP.

De iets meer gestroomlijnde C40 Recharge haalt respectievelijk 482 km, 533 km en 506 km op een laadbeurt. Een laadbeurt die overigens iets minder lang hoeft te duren, want de versies met grotere batterij kunnen snelladen tot 200 kW, waarmee je in 27 minuten aan 80% zit. En die 80% is tegenwoordig dus voldoende voor zo'n 400 km. Een welkome vooruitgang! De vernieuwde XC40 en C40 zijn vanaf nu te bestellen met een enkele motor voor een vanafprijs van respectievelijk 50.650 en 52.150 euro. De Twin Motor volgt iets later.
Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Wew, die meerprijzen... Kan je toch wel heeeel wat aantal keren voor gaan tanken, eer je er...
Door FLP 5 uur geleden
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 1 dag geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 1 dag geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 2 dagen geleden