Autonieuws: Officieel

Nerdtalk: Dit zijn Toyota's EV batterijplannen voor de komende jaren

Toyota mikt dit decennium op maar liefst 4 soorten accu's om elektrische auto's van een nieuwe generatie aan te drijven. Van goedkopere LFP-batterijen tot hoog performante solid state-accu's met een range van +1.200 km. Is Toyota's inhaalslag van start gegaan?

Laten we er niet flauw over doen; Toyota heeft de EV-trein niet gemist, het staat nog in de file richting station. Er is echter hoop voor de toekomst, want de Japanse grootmacht gaat zich de komende jaren fors focussen op de 100% elektrische markt. Daarvoor focust het op vier soorten batterijen. Kijk even mee.

High Performance!

Het Japanse merk vindt daarmee het warm water niet opnieuw uit, want ook andere automerken bieden verschillende soorten accu's aan. Het is te zeggen; batterijen met een andere samenstelling. Die hebben elk hun voor- en nadelen en dat beseffen ze bij Toyota ook. Zo wil het EV's voor de massa mogelijk maken door te focussen op LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat). Dat zijn batterijen die - kort door de bocht - goedkoper te produceren zijn maar wel minder hoge oplaadsnelheden halen en minder "range" per kWh volume bieden. Al is dat laatste tegenwoordig ook niet helemaal waar, getuige de range van +600 km die Toyota uit de "Popularisation" accu wil halen.

Image
Toyota batterijen toekomst solid state

Naast die "instapbatterij" is er ook nog de gekende lithium-ion-accu. Daarvan zal Toyota twee versies ontwikkelen, de "Performance" en "High Performance". Die namen hebben niet zozeer een effect op pk's, wel op range. Zo moet de "Performance" goed zijn voor een range van +800 km, terwijl de High Performance over de 1.000 km aan range moet bieden. Tenslotte is er ook nog de heilige graal, de solid state-batterij. In 2027 moet die debuteren onder de schulp van een elektrische Toyota/ Lexus en dwepen met een range van +1.000 pk en ongeziene oplaadsnelheden.

Hoger / lager

Daar stopt de pret niet, want op termijn wil Toyota de solid state-accu nog verder laten evolueren waardoor en range tot 1.200 km mogelijk moet zijn op één lading. Daarvoor mikt het Japanse merk niet enkel op interne ontwikkelingen van de batterij, ook de hoogte van de accu zal een grote impact hebben. Zo bedraagt de huidige hoogte van de behuizing van de accu in de bZ4X 15 centimeter. Toyota wil dat met de toekomstige batterijen terugbrengen naar 12 cm tot zelfs 10 centimeter.

Image
Toyota bZ4X 2021 info belgie

Daardoor kan de gehele carrosserie van een auto lager worden gemaakt. Wat uiteraard goed is voor de stroomlijn. En nu we het over die stroomlijn hebben, Toyota zal haar volgende generaties EV hoogst aerodynamisch maken (denk Hyundai Ioniq 6/ Mercedes EQS) om die range verder te maximaliseren. Ach, was het bij de Prius anders?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen