Restomodders die de Porsche 911 restaureren en verbeteren: de lijst wordt stilaan eindeloos. Maar het Britse Tuthill heeft met de 911K een 850 kilogram wegende restomod klaar met een begrenzer die pas bij 11.000 toeren ingrijpt.
Singer is wellicht de bekendste restaurateur van klassieke Porsche 911-modellen, maar de wereld van de restomodders kent heel wat grote en kleine namen. Het Britse Tuthill is een naam die al decennialang kan bogen op heel wat race-, rally- en restauratie-ervaring met Porsches populairste model. Met de 911K heeft Tuthill nu zijn eigen interpretatie van de Porsche 911 uitgewerkt.
Alles in carbon
Gewichtsbesparing staat daarbij centraal, want de 911K van Tuthill weegt met vloeistoffen bij amper 850 kilogram. Met andere woorden: een pluimgewicht. Daar zijn de Britten in geslaagd met de hulp van heel wat koolstofvezel. Zo is zowat het volledige koetswerk opnieuw opgetrokken in het lichte materiaal: dak, deuren, voor- en achtervleugels, voor- en achterbumper, kofferdeksel en motorkap, enzovoort. Ook de zetels, het stuur, de handrem, het dashboard- en andere panelen in het minimalistische interieur bestaan uit koolstofvezel.
Herwerkte zespitter
Met een mix van koolstofvezel (velgen, remschijven,…) en titanium (antirolstangen,…) is ook het chassis een oefening in stijfheid en gewichtsbesparing geworden. Maar al even straf werk is ongetwijfeld gekropen in het motorblok. De zescilinder boxer is herbouwd tot een 3,1 liter groot exemplaar, waarvan Tuthill geen precieze specificaties vrijgeeft. Wel zeggen de Britten dat de toerentalbegrenzer pas ingrijpt bij... 11.000 tpm, en dat het vermogen via een ingrijpend herwerkte versnellingsbak (met magnesium en een zesde versnelling) naar de achterwielen gaat.
Deze Tuthill Porsche 911K werd uitgewerkt voor een goede klant, maar de bedoeling is dat de Britten een beperkte oplage gaan bouwen. Een richtprijs geven ze daarbij niet op.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 20 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 21 uur geleden