De verstandige koop - vw Phaeton

Men beweert altijd dat Volkswagen  één van de meest waardevaste merken is. Het moet toch gezegd worden dat er een buitenbeentje is, namelijk de Phaeton. Bij de introductie in 2002 was er even wat commotie over het feit dat een merk als Volkswagen in het top luxesegment wou stappen. De jaren nadien is het wat stil geweest rond deze miskende reus, de verkoop sloeg tegen en in 2007 probeerde men dit alsnog met een kleine facelift te redden. Maar het heeft niet kunnen baten.

 

 

In dit segment kocht men liever een wagen met een badge van Mercedes of BMW . Men vond dat de prijs ongehoord was voor een VW dus de 2de handsprijzen kelderden , en zo kom ik erbij om op de dag van vandaag de Phaeton als slimme 2de hands koop te profileren. Ik had onlangs de kans om een ritje in deze specifieke Phaeton te maken. Eentje met het 3.2 VR6 blok uit de r32 geschakeld door een automatische 5bak die het vermogen op de voorwielen brengt. Wat men misschien de basisversie zou kunnen noemen. Als je de optielijst eens doorneemt ben je anders wel een paar dagen bezig. Buiten de gewoonlijke luxesnufjes zoals airco ( in de phaeton een zeer gesofisticeerd systeem), leder ,het feit dat alles elektrisch verstelbaar is, tv en het buitgewone hifi systeem,... zijn er ook dingen waar men minder bij stilstaat zoals het thermische gelaagd glas dat nooit kan aandampen. Kortom vrijwel alle luxe die men nodig heeft prachtig afgewerkt met leder en hout. Deze Phaeton stond ook nog op  20 duims RH velgen  zodat er helemaal geen sprake was van een bompa-imago.

 

 

Ik was een beetje sceptisch over de rijeigenschappen van deze wagen mede omdat hij droog meer dan 2 ton op de weegschaal legt. Mijn scepticisme verdween snel als de kickdown van de automaat op de snelweg werd benut werd , de vr6 liet even weten dat hij aanwezig is. Je zou nooit denken dat dit dezelfde motor is als het brullende blok uit de r32, maar door een ander uitlaatsysteem heeft men de motor de juiste passende klank voor de Phaeton gegeven. Er wordt zelfs beweerd dat je een muntstuk op de motor kan balanceren als hij stationair draait. Deze zeer gebalanceerde loopcultuur van de motor draagt samen met de uitstekende luchtvering bij tot een zeer relaxende rijervaring. Maar deze zelfde luchtvering zorgt ook voor bevrediging van de iets sportievere ingestelde chauffeur. Je zou verwachten dat een wagen van meer dan 2 ton op luchtvering zou overhellen als een kapseizende boot in de bochten. Niets is minder waar, stuurcommando’s worden GTI-scherp opgevolgd en het koetswerk blijft zeer stabiel door de bochten. Boven 120 KM/h zakt de luchtvering met 5 cm om meer stabiliteit en minder luchtweerstand te bieden bij autobahnsnelheden tot 245 KM/h.

 

 

In 2002 kostte dit model  een slordige 80000 Euro nieuw, vandaag de dag vind je perfecte exemplaren voor 20000 euro, dit geeft een depreciatie van 60000 euro over 6 jaar. Dit type auto kan je bovendien meestal met een gerust hart kopen omdat deze meestal perfect onderhouden zijn , en niet afgetrapt zijn . Voor het geld van een nieuwe doordeweekse golf kan men dus een 2de hands Phaeton kopen. Voor een gelijkwaardige BMW 735i ,  Mercedes S350 of Audi A8 betaalt men makkelijk 10000 euro meer. En deze laatstgenoemden zijn veel minder exclusief als de VW variant.

Je kan dus de badge snobisme die de prijzen naar beneden heeft gedreven uitbuiten en in het achterhoofd houden dat deze wagen de meeste van zijn componenten deelt met de Bentley continental GT en de Audi A8. Sounds like a good deal to me.

 

Dank aan Sander voor de foto's.

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
190d 12:55
afbeelding van 190d

strakke kar

Yannick 13:07
afbeelding van Yannick

altijd al een mooie auto gevonden... jammer dat het slecht verkocht...

Thomas 14:46
afbeelding van Thomas

Prachtig.. vooral omdat het een underdog lijkt.

joris 14:51
afbeelding van joris

knappe wagen. stevige velgen !!

Thomas 15:06
afbeelding van Thomas

Mooie artikel. Moest ik 20000 eur hebben zou ik er een kopen... helaas

jurgen 17:50
afbeelding van jurgen

mooie kar als zeg ik het zelf.

Mijle 19:17
afbeelding van Mijle

Prachtig artikel over een pracht van een wagen.

Alex 16:35
afbeelding van Alex

chique foto's

Smekens Sander 22:54
afbeelding van Smekens Sander

Tof dat je mijn foto's hebt gebruikt.
En zoals iedereen zegt het was/is een bom van een auto.
Een droom op wielen waarin je je geen zorgen hoeft te maken over niets of niemand.

(Dank dat je het gevraagd hebt om mijn foto's te gebruiken)

Grtjs
Sander

Peter 07:45
afbeelding van Peter

Inderdaad ben het volledig eens met de schrijver. Na 6 jaar een Audi A8 (310.000km) heb ik in Duitsland bij een dealer een Phaeton V6 TDI 2006 gekocht met 40.000kmm op de teller vol met opties. Minder dan de helft van de nieuw prijs betaald. Altijd al de Phaeton een mooie auto gevonden maar sinds ik er in rij geniet ik elke km van deze fantastische auto. Wat een afwerking, techniek, rijcomfort en technisch volmaakte auto. En daarboven op rij je redelijk exklusief want niet veel mensen realizeren zich wat een goede auto dit is. Door software aanpassing +35pk, +70Nm, en 1 liter minder verbruik op 100km.

Rik 21:47
afbeelding van Rik

Ik heb er mij ook één aangeschaft, als alternatief voor een nieuwe AR 159 2.4 JTD Q-tronic. Na een toevallige proefrit was ik helemaal verkocht. Na een 8-tal proefritten in Du (daar zijn de vraagprijzen 5 & 10 KEUR lager) toch in België een schitterend exemplaar uit 2006 gekocht bij een handelaar die wel over realiteitszin beschikte.Ik kan het enkel met Peter eens zijn: zalige kar! Ben wel benieuwd waar hij heeft laten tunen, laat je het even weten?

Ik rijd er een als taxi, 13:51
afbeelding van Ik rijd er een als taxi,

Ik rijd er een als taxi, hiervoor een s-klasse 320 cdi gereden en daarvoor een Bmw 735 van het laatste model op lpi.
Daarvoor 3 Bmw,s 730 diesel.
Dit is echt met vlag en wimpel de stilste en meest comfortabele wagen die er is voor zijn geld.
Absoluut ten onrechte miskend.
Een 2 jaar oude Phaeton koop je voor het zelfde geld als een 5 jaar oude s-klasse.
Rijden doet hij beter en je word tenminste niet uitgemaakt voor patser.
Ik sluit mij volledig aan bij Jeremy Clarkson van Top Gear "probably the best car ever made"

Martin Antonisse 17:22
afbeelding van Martin Antonisse

Heb er ook een als Taxi gekocht in de buurt van Maastricht .
Tjonge jonge wat een Auto,heb ook een 740i gehad op Lpg ging ook als een speer
Maar Qua Luxe kan die niet in de schaduw staan van die Phaeton.
Natuurlijk heb je van die Zeur Pieten die me gaan vertellen dat ie duur in Onderhoud is .
Ja hoor het zal wel we zien wel en ik betaal het zelf dus die Skoda rijders doen hun best maar .
Ik heb lekker een hele VETTE bak
Martin Antonisse

Ronnie Aerden 10:49
afbeelding van Ronnie Aerden

Is de Phaeton duur in onderhoud?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws