Porsche stelde in Berlijn hun nieuwste speeltje voor: een volledig elektrische wagen, de "Boxster E". Op het Michelin Challenge Dibendum konden bezoekers (lees: experten) de Boxster E zelf ervaren. Belangrijkste vraag die de meeste zich stelde was: Rijdt hij nog als een Porsche? Op een bochtig circuit'je demonstreerde hij zijn kunnen en past hierdoor perfect in het plaatje naast de GT3 R Hybrid, 918 Spyder en 918 RSR.
De (nieuwe) Boxster E Prototype is voorzien van twee elektromotoren. In totaal goed voor 180 kW (241 pk) en een 540 Nm die vrijkomt bij een whopping 12000 toeren per minuut! Per as één en dat maakt hem een vier wiel aangedreven sportwagen die de Boxster S kwaliteiten hoopt te evenaren. Het grote koppel is onmiddellijk beschikbaar wat we niet hebben bij een conventionele motor. 0 naar 100 gaat in 5,5 seconden. Niet slecht maar de topsnelheid van 200km/h is wat beperkt ten opzicht van zijn benzine concurrenten. Helaas hoor je al dit geweld niet, of toch? Jawel, Porsche heeft een Active Sound Design systeem ontworpen dat de Boxster E een motor geluid zal geven. Hopelijk is dit wat deftig uitgewerkt en rijden we niet in een grote iPod rond. Na 170 km is het trouwens gedaan met het plezier. Al zal dat bereik afhangen van hoe je met je kostbare energie omgaat.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden