We bevinden ons op Mondial de l'Automobile, het Autosalon van Parijs, in oktober 1955. Het jaar van de Alfa Romeo Giulietta Spider, de BMW Isetta, Simca Vedette en de Fiat 600. Het zonnetje komt zwak tevoorschijn als je het Parc des Expositions op het Place de la Porte de Versailles binnenstapt. Rustig wandel je dan de Citroën stand op, tot je haar te zien krijgt. Waarschijnlijk de mooiste wagen die je al hebt gezien én ooit gaat zien. Une vraie déesse.
De Citroën DS, een woordspeling op het Franse voor "Godin" is voor velen nog altijd de mooiste wagen ooit gemaakt. Alhoewel zij bij ons nogal bijnamen kreeg als* Strijkijzer* werd ze door vele prominenten tot in de hemel geprezen. De DS was ontworpen door de Italiaanse architect & beeldhouwer Flaminio Bertoni (niet te verwarren met Bertone) en de Franse luchtvaart ingenieur André Lefèbvre. De auto sloeg in als een bom met zijn futuristisch design en innovatieve technologiën. In de eerste 15 minuten van de presentatie alleen al werden er al 743 bestelbonnen ondertekend, tegen de avond aan bedroeg dat aantal al 12.000. Tegen het eind van de week waren er zelfs al 80.000 orders geplaatst, hierdoor kwam de Citroën fabriek in grote problemen met hun productie capacitieit. De eerste DS'en rolden pas in midden-1956 van de band, maar tegen dan waren al een hoop orders geannuleerd.
De prijs van de DS lag wel te hoog voor een Frankrijk dat nog aan het herstellen was van de Tweede Wereldoorlog, dus kwam Citroën eind 1956 met een goedkopere versie, de ID. Deze was motorisch identiek, maar kreeg een 10 pk minder onder de kap.
De DS was uiterst innovatief, het was de eerste wagen in massaproductie die van de band rolde met schijfremmen, de eerste met hydryopneumatische ophanging. Hij had ook een servostuur, een semi-automatische transmissie en een dak van glasvezel.
De DS is de mooiste wagen aller tijden gekroond na een poll afgenomen bij legendarische designers als Giorgetto Giugaro (Alfa Romeo Giulia, BMW M1, DeLorean DMC-12, VW Golf Mk1, Lancia Delta (1979)), Ian Callum (Jaguar XK, C-X75, Aston Martin DB7), Roy Axe (Simca 1307), Paul Bracq (BMW Turbo, Mercedes-Benz 600, W113, W114, W108) en Leonardo Fioravanti (Ferrari Dino, Daytona, 288 GTO).
Zoals altijd, klik op de foto voor het grote formaat. Als je zelf nog wallpapers hebt, of ideetjes voor een volgende editie, aarzel niet om ze te delen in de comments hieronder.
Alfa Romeo Giulia, Citroën DS & Volvo Amazon
Citroën DS/ID 'Break'
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 14 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden