
We bevinden ons op Mondial de l'Automobile, het Autosalon van Parijs, in oktober 1955. Het jaar van de Alfa Romeo Giulietta Spider, de BMW Isetta, Simca Vedette en de Fiat 600. Het zonnetje komt zwak tevoorschijn als je het Parc des Expositions op het Place de la Porte de Versailles binnenstapt. Rustig wandel je dan de Citroën stand op, tot je haar te zien krijgt. Waarschijnlijk de mooiste wagen die je al hebt gezien én ooit gaat zien. Une vraie déesse.
De Citroën DS, een woordspeling op het Franse voor "Godin" is voor velen nog altijd de mooiste wagen ooit gemaakt. Alhoewel zij bij ons nogal bijnamen kreeg als* Strijkijzer* werd ze door vele prominenten tot in de hemel geprezen. De DS was ontworpen door de Italiaanse architect & beeldhouwer Flaminio Bertoni (niet te verwarren met Bertone) en de Franse luchtvaart ingenieur André Lefèbvre. De auto sloeg in als een bom met zijn futuristisch design en innovatieve technologiën. In de eerste 15 minuten van de presentatie alleen al werden er al 743 bestelbonnen ondertekend, tegen de avond aan bedroeg dat aantal al 12.000. Tegen het eind van de week waren er zelfs al 80.000 orders geplaatst, hierdoor kwam de Citroën fabriek in grote problemen met hun productie capacitieit. De eerste DS'en rolden pas in midden-1956 van de band, maar tegen dan waren al een hoop orders geannuleerd.
De prijs van de DS lag wel te hoog voor een Frankrijk dat nog aan het herstellen was van de Tweede Wereldoorlog, dus kwam Citroën eind 1956 met een goedkopere versie, de ID. Deze was motorisch identiek, maar kreeg een 10 pk minder onder de kap.
De DS was uiterst innovatief, het was de eerste wagen in massaproductie die van de band rolde met schijfremmen, de eerste met hydryopneumatische ophanging. Hij had ook een servostuur, een semi-automatische transmissie en een dak van glasvezel.
De DS is de mooiste wagen aller tijden gekroond na een poll afgenomen bij legendarische designers als Giorgetto Giugaro (Alfa Romeo Giulia, BMW M1, DeLorean DMC-12, VW Golf Mk1, Lancia Delta (1979)), Ian Callum (Jaguar XK, C-X75, Aston Martin DB7), Roy Axe (Simca 1307), Paul Bracq (BMW Turbo, Mercedes-Benz 600, W113, W114, W108) en Leonardo Fioravanti (Ferrari Dino, Daytona, 288 GTO).
Zoals altijd, klik op de foto voor het grote formaat. Als je zelf nog wallpapers hebt, of ideetjes voor een volgende editie, aarzel niet om ze te delen in de comments hieronder.
Alfa Romeo Giulia, Citroën DS & Volvo Amazon

Citroën DS/ID 'Break'
Recente reacties
Rij-impressie: Maserati Ghibli Hybrid (2021)
blijf dit een heerlijk ding vinden...Jammer dat er toch nog altijd zo veel voor de Duitsers blijven...
Door Yannick 9 uur geleden
Start-stopsysteem nefast voor levendsuur motor?
Danny, probeer jij maar eens een auto te kopen waar die rommel niet opzit. Bochtverlichting... bij...
Door Willy Beyers 1 dag geleden
Leasemarkt verwacht omschakeling van diesel naar benzine
Bij inruil wagen krijg je ook meer terug dan bij een benzinewagen , zeker met een lage km-stand.....
Door Jeff 1 dag geleden
Rijtest: Mercedes-AMG GLA 45 S (2021)
oké hier ben ik echt wel fan van... dit in AMG is ook zoooveel beter/leuker dan de zoveelste A45...
Door Yannick 2 dagen geleden