Was downsizing jarenlang de trend, dan lijkt het er op dat constructeurs massaal iets té klein zijn gegaan. Verschillende automerken hebben nu al gerapporteerd dat hun volgende generatie 'kleine' motoren groter zal zijn. Dank daar maar de 'real world emissietest' voor die binnenkort in voegen gaat.
Een motorblok is maar zo groen als de parameters waarin het moet spelen, laten we daar niet geheimzinnig over doen. Daarom ook dat automerken jarenlang een kleinere longinhoud koppelden aan minder cilinders én drukvoeding. Kortom; de heilige graal in de meetcyclus die Europa op spelde. Al bleek dat in de realiteit niet altijd het geval te zijn. En met de komst van die realistische emissietesten voelen automerken zich genoodzaakt aan te passen aan de spelregels.
Volgens een rapport van Reuters zullen merken zoals Volkswagen, GM en Renault die downsizingtrend snel omgooien. Zowel bij benzines als bij diesels. Want uit tests bleek dat de kleine blokjes net fijnere - en daardoor gevaarlijkere - partikels de lucht in zwierden en dat door de warmte van de compacte turbodiesels de NOx-waarde soms 15 keer boven de limiet lag.
Meer ademruimte
Eén van de motoren uit dat rapport is de 0.9-liter driecilinder benzine van Renault die onder andere in de Twingo van jetje geeft. Dat blok injecteert overmatig veel benzine om er voor te zorgen dat er geen oververhitting ontstaat. Het resultaat is een stevige uitstoot van fijne partikels.
Om dat te counteren zullen constructeurs moeten ingrijpen. Zo is het waarschijnlijk dat Volkswagen haar 1.4-liter driecilinder diesel gaat inruilen voor een 1.6 viercilinder. Renault, die zouden dan weer de 1.6-diesel buiten zwieren voor een exemplaar dat 10 procent groter is. General Motors (met Opel in de portefeuille) zal eveneens volgen. Daar zal de nieuwe generatie van haar kleine motor zo'n 25 à 30 procent groter zijn dan de huidige 1.2 diesel.
Analisten gaan er alvast vanuit dat de nieuwe emissietests het einde van benzinemotoren onder de 1.2-liter en dieselmotoren onder de 1.5-liter in luidt. Tot de spelregels weer veranderen natuurlijk...
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden