Omgekeerde wereld: Automerken bouwen grotere motoren voor betere uitstoot

driecilinder

Was downsizing jarenlang de trend, dan lijkt het er op dat constructeurs massaal iets té klein zijn gegaan. Verschillende automerken hebben nu al gerapporteerd dat hun volgende generatie 'kleine' motoren groter zal zijn. Dank daar maar de 'real world emissietest' voor die binnenkort in voegen gaat.

Een motorblok is maar zo groen als de parameters waarin het moet spelen, laten we daar niet geheimzinnig over doen. Daarom ook dat automerken jarenlang een kleinere longinhoud koppelden aan minder cilinders én drukvoeding. Kortom; de heilige graal in de meetcyclus die Europa op spelde. Al bleek dat in de realiteit niet altijd het geval te zijn. En met de komst van die realistische emissietesten voelen automerken zich genoodzaakt aan te passen aan de spelregels.

Volgens een rapport van Reuters zullen merken zoals Volkswagen, GM en Renault die downsizingtrend snel omgooien. Zowel bij benzines als bij diesels. Want uit tests bleek dat de kleine blokjes net fijnere - en daardoor gevaarlijkere - partikels de lucht in zwierden en dat door de warmte van de compacte turbodiesels de NOx-waarde soms 15 keer boven de limiet lag.

vw-3cil

Meer ademruimte

Eén van de motoren uit dat rapport is de 0.9-liter driecilinder benzine van Renault die onder andere in de Twingo van jetje geeft. Dat blok injecteert overmatig veel benzine om er voor te zorgen dat er geen oververhitting ontstaat. Het resultaat is een stevige uitstoot van fijne partikels.

Om dat te counteren zullen constructeurs moeten ingrijpen. Zo is het waarschijnlijk dat Volkswagen haar 1.4-liter driecilinder diesel gaat inruilen voor een 1.6 viercilinder. Renault, die zouden dan weer de 1.6-diesel buiten zwieren voor een exemplaar dat 10 procent groter is. General Motors (met Opel in de portefeuille) zal eveneens volgen. Daar zal de nieuwe generatie van haar kleine motor zo'n 25 à 30 procent groter zijn dan de huidige 1.2 diesel.

Analisten gaan er alvast vanuit dat de nieuwe emissietests het einde van benzinemotoren onder de 1.2-liter en dieselmotoren onder de 1.5-liter in luidt. Tot de spelregels weer veranderen natuurlijk...

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Jelle Dr 19:40
afbeelding van Jelle Dr

Mazda was bijna de enige constructeur die niet in die val trapte. Op enkele uitzonderingen na dan. Iedereen wist dat deze trend geen oplossing bood.

Wim 19:51
afbeelding van Wim

zo blijven ze bezig

KevinDS 20:24
afbeelding van KevinDS

Nooo da's mijn blok! Ik vind de 0.9 best soepel als je hem niet aan lage toeren plankgas geeft, want dan gebeurt er niks. Zo bijna een ongeval gehad toen ik hem nog niet gewoon was. Dus niet alleen NOx als enig nadeel aan Europa hun kruistocht om longinhoud te belasten als zot.

Jelle Geerts 20:25
afbeelding van Jelle Geerts

En zo krijgt Mazda gelijk !

Techno Patat 20:44
afbeelding van Techno Patat

Dat ze bij AMG de 5.5 of 4.0 maar afschaffen, ze hebben een groter blok liggen dat wel weer in voege mag komen :D!

Carlos 07:53
afbeelding van Carlos

Het was te denken dat er zoiets van uw kant ging komen :-p ^^.

Techno Patat 09:31
afbeelding van Techno Patat

Hehe, ik kon toch niemand teleurstellen hé :P!

Met de E63 hadden zo wel de test gedaan hé, met de 6.2 'oude' generatie en de 5.5 nieuwe generatie (niet de S, die met quasi evenveel pk's als de 6.2) ... op een ronde circuit voluit rijden was de 6.2 zuiniger dan de 5.5 :-)

Yannick 09:56
afbeelding van Yannick

wat ik al lang dacht dat compleet van de pot gerukt was. een klein paard moet meer moeite doen om ergens te geraken.

Glenn 21:16
afbeelding van Glenn

Dat kan alleen maar goed nieuws zijn. Tot ze natuurlijk weer een ander regeltje uitvinden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws