In een nieuw hoofdstuk in de softwaresaga bij Volkswagen wordt het zwaartepunt nu bij Audi gelegd. Huidig Audi-CEO Markus Duesmann krijgt binnen de VW-groep de verantwoordelijkheid voor software, terwijl ex-BMW-ingenieur Dirk Hilgenberg de dagelijkse leiding over de softwareontwikkeling krijgt.
Een nieuw softwareplatform lanceren dat gebruikt kan worden voor alle modellen in de Volkswagen-groep. Het klinkt als een ideaal scenario om in de toekomst de macht in eigen handen te houden, wanneer software, connectiviteit en over-the-air-updates een steeds belangrijkere rol gaan spelen. En wanneer er steeds vaker met externe partijen wordt samengewerkt.
Maar ondanks grootse aankondigingen van een Car.Software-project, dat alle modellen van de Volkswagen-groep hetzelfde besturingssysteem, een datacloud en een elektronische architectuur moet geven, loopt het in Wolfsburg niet van een leien dakje. De productie van de ID3, Volkswagens volledig elektrische auto, waar veel van wordt verwacht, liep door softwareproblemen al vertraging op, en ook de nieuwe generatie Golf kreeg al te kampen met irritante bugs.
Senger aan de kant
Enkele dagen geleden werd de CEO van het Car.Software-project, Christian Senger, aan de kant geschoven. Senger, een ex-ingenieur die bij BMW mee de i3 hielp ontwikkelen, zou er een te verschillende managementstijl op hebben nagehouden en intern steeds minder vertrouwen krijgen in het oplossen van softwareproblemen.
Eerder deze week kondigde Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen-groep, aan dat Audi de softwarefakkel van Volkswagen zou overnemen. Het softwarezwaartepunt binnen de groep verhuist dus naar Ingolstadt. Huidig Audi-CEO Markus Duesmann, krijgt binnen de raad van bestuur van de Volkswagen-groep de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de nieuwe software.
Intussen neemt Dirk Hilgenberg de rol van Christian Senger over. Hij krijgt dus de dagelijkse leiding over de ontwikkeling van het Car.Software-project. Hilgenberg komt net als Senger en Diess over van BMW. Die twee laatsten kwamen intern al in opspraak omdat ze niet helemaal binnen de bedrijfscultuur van Volkswagen aardden. Daardoor maken investeerders zich zorgen over het tempo waarop Volkswagen zich aanpast in een steeds sneller veranderende industrie.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden