
Klinkt met een elektrische auto op reis gaan al als een uitdaging? Dan moet je duidelijk eens met Chris en Julie Ramsey gaan babbelen. Dat Britse koppel wil aanstaande maart namelijk van de Noord- naar de Zuidpool rijden, en heeft daarvoor een elektrische Nissan Ariya gekozen. Nog een geluk dat het bergaf is, of hoe werkt dat?
Elektrische auto’s zijn in veel dingen goed. Stil zijn is bijvoorbeeld één van hun troeven, net als niks rechtstreeks uitstoten tijdens het rijden. Als je enige doel echter is om een enorme afstand te overbruggen, zouden we misschien eerder voor een flinke dieselmotor opteren — en al helemaal wanneer je ook extreem lage temperaturen op je pad zou tegenkomen. Toch moet het kunnen, en dat willen twee Britten nu samen met Nissan gaan bewijzen.
39-inchbanden en een espressomachine
Chris en Julie Ramsey willen namelijk van de Noordpool naar de Zuidpool rijden achter het stuur van een Nissan Ariya. Dan hebben we het wel degelijk over de elektrische SUV, en het koppel heeft voor de gelegenheid ook niet zomaar een dieselgenerator achterin gebouwd. Wel integendeel: de aandrijflijn van de auto werd helemaal standaard gehouden, al gaat het natuurlijk wel om de vierwielaangedreven e-4ORCE-versie. Ook daarbuiten beperken de aanpassingen zich eigenlijk enkel tot een ophanging die verhoogd werd om plaats te bieden aan de gigantische 39-inchbanden. Nissan laat wel weten dat het een espressomachine in de cabine heeft ingebouwd om de inzittenden van een constante toestroom aan cafeïne te voorzien, dus we hopen dit apparaat binnenkort in de optielijst van de standaard-Ariya te gaan vinden.

De zogenaamde Pole to Pole-expeditie vertrekt van de Noordpool, en zal een traject van pakweg 27.000 kilometer volgen om de Zuidpool te bereiken. Onderweg zullen ze flink wat onherbergzame gebieden doorkruisen, van natuurlijk sneeuwlandschappen tot woestijnen. Om de 87 kWh-accu van de Ariya ook daar te kunnen opladen, heeft het koppel een draagbare laadmodule mee die zijn stroom haalt uit een setje zonnepanelen en een inklapbare windmolen. Het vertrek staat gepland voor maart 2023, dus we zijn alvast benieuwd om te zien hoelang het tweetal over de rit zal doen.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 9 uur geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden