Inderdaad - (ondanks mijn eigen rekenfout hierboven) geloof ik ook dat op basis van berekeningen het equivalent verbruik op 4,1L /100km zit, maar (andersom gerekend) dat zou dan zo'n 37kWh /100km vertegenwoordigen - wat dan weer veel lijkt(?). Al denk ik dus niet dat je zo eenvoudig een "equivalent" verbuik kan berekenen ingeval van een hybride... Hybride rijden is voor mij niet vis of vlees, maar "surf & turf" - ondanks de rationele nadelen (extra gewicht, extra complexiteit, ... ) wordt de meest zuinige technologie op de meest geschikte moment ingeschakeld (uiteraard in de veronderstelling dat de batterij is opgeladen - net zoals er brandstof in de tank hoort te zitten): verbrandingsmotor bij hogere snelheden waaraan een pure EV minder efficient zou zijn, maar evengoed omgekeerd elektrisch rijden in de stad waar een pure ICE minder efficient zou zijn, of het samengaan van de verbrandings- en elektromotor wanneer veel vermogen gevraagd wordt... Als deze extra efficientie het extra gewicht dan compenseert, hoort een hybride dus zuiniger te zijn - wat naar mijn aanvoelen/berekening in mijn geval zo is. Alles hangt dus af van welke "mix" je rijdt, en of aan de randvoorwaarden (opladen!, ... ) voldaan is...

door moodystarfish
22/01/2024, 13u54


Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen