Rijtest: Audi A3 1.4 TFSI

Audi A3 1.4 tfsi 2012 rijtest

Wie twee keer kijkt weet dat hij te maken heeft met een gloednieuwe A3, eentje die beter lijkt dan ooit.

Bij de lancering was er wat ophef. Mensen vonden het nieuwe design te saai, zagen amper verandering en scheerden gelijk de hele Duitse autobranche over diezelfde kam. Maar wie twee keer kijkt of zich informeert weet dat Audi met deze derde generatie A3 een nieuwe auto op de markt zet. Het merk met de vier ringen creëerde het premium C-segment zestien jaar geleden met de lancering van de eerste A3. Vandaag, twee generaties en 2,6 miljoen geproduceerde stuks later, is de concurrentie groter dan ooit. Niet alleen BMW vond haar weg met de 1-reeks, ook Mercedes pakt stevig uit met de nieuwe A-klasse, Lexus pakt uit met een hybride in het segment, Volvo verovert harten met de V40 en ook andere merken laten vallen te willen meespelen in dit segment.

Audi A3 1.4 TFSI rijtest

Het lijkt dus moeilijker dan ooit om een wagen te lanceren die er stààt in dit segment, eentje die mee kan met zijn concurrenten. En om de concurrentie voor te blijven bedacht het VAG-concern het MQB-platform. Een modulair systeem dat de groep moet toelaten verschillende componenten te kunnen gebruiken voor verschillende modellen, binnen dit en enkele jaren niet minder dan 40 modellen. Vergelijk het met een bouwpakket waar elk model eventueel een blokje meer of minder kan krijgen.

Designsgewijs gaat de Audi A3 er in onze ogen op vooruit. Het verouderde van de tweede generatie wordt ingeruild door wat scherpere lijnen zoals de designtaal van Audi die al even voorschrijft. Vooral achteraan is het verschil opmerkelijk door de nieuwe lichtunits, wielkasten en accentlijnen. Vooraan worden de koplampen wat agressiever en werd de grille opnieuw getekend. Jammer genoeg zullen we de door ons geteste rode variant niet heel veel tegenkomen, want het is wat ons betreft een van de betere keuzes. De derde generatie A3 is even groot als zijn voorganger, alleen de wielbasis groeide met 23 mm. Een groei die resulteerde in 15 liter meer kofferruimte, nu goed voor 365 liter.

Audi A3 1.4 TFSI rijtest

Binnenin herkennen we Audi op zijn best. Enorm goed afgewerkt en erg ergonomisch. Stoelen zitten prima, stuur is goed verstelbaar en de knoppen laten zich stevig bedienen, zoals we dat graag hebben. Het oogt allemaal niet spannend en komt wat klassiek over door de sombere kleuren. De aluminium omlijsting rondom de ventilatieroosters fleuren het geheel gelukkig op en laten het allemaal erg premium aanvoelen. Jammer dat de cruise control niet te bedienen is aan het stuur en nog steeds bediend moet worden via de derde schakelaar achteraan het stuur. Werkt feilloos, maar kan makkelijker door wat overbodige knopjes aan het stuur te vervangen met die van de cruise control.

Audi A3 1.4 TFSI rijtest

Onder de kap reden we de minst krachtigere benzine en dus de potentiële bestseller in België. Zwakkere varianten moeten we bij de dieselmotoren zoeken waar de 1.6 TDI 105 pk krijgt. Verder heb je een 1.8 met 180 pk en 2.0 TDI met 150 pk. Onze 1.4 TFSI is goed voor 122 pk (90kW) op de voorwielen. Voldoende vermogen om meer dan vlot te rijden. Het erg potent blok klinkt best leuk in hoge toeren en komt erg sportief uit zijn blokken, indien gewenst. Op papier doet hij dik negen seconden over de sprint naar 100 km/u, maar in de praktijk voelt hij sneller aan. Typisch Audi komt bij sportief rijgedrag ook wat onderstuur en doorslippen bij te pas, een sportieve toets die we niet betreuren. Wie de groene jongen wil spelen moet de schakelindicator volgen. Ondanks dat die wat optimistisch is (50km/u in 5de versnelling) krijg je hem zo wel op minstens 5.5 liter, of dat was toch ons minimum. Gemiddeld reden we op 6,5 liter per 100 kilometer.

Audi A3 1.4 TFSI rijtest

Het nieuwe platform laat zich voelen. De A3 filtert een pak oneffenheden weg (meer dan de vorige generatie A3) en wordt zo een best aangename wagen, maar nog steeds wat minder stijf dan de BMW 1-reeks bijvoorbeeld. De besturing is licht op lage snelheden maar wordt gevoelig zwaarder op tempo. Prima sturing, voldoende feedback en best precies voor een C-segmenter.

Audi A3 1.4 TFSI rijtest

Goedkoop is de Audi A3 niet, met een vanafprijs van 23.100 euro. De premium Golf oogt wel een pak strakker dan zijn voorganger en laat weinig of geen steken vallen. Met een handvol aan opties kwam ons testexemplaar aan 28.500 euro. Jammer genoeg krijg je daar geen lederen zetels voor, geen open dak, geen verwarmde zetels, geen xenon lampen,... Ook een GPS/navigatiesysteem ontbrak, ondanks het knappe 11 mm dik schermpje dat elke keer uit het dashboard oprees. Jammer, want zonder de GPS is zo'n fancy scherm compleet overbodig in onze ogen. Ook het touch pad - waarmee je met je vinger kan "schrijven" - ontbrak. Maar goed. Bij premium merken kan je alleen zagen over de prijs. En als er voor de rest niets of weinig te klagen valt, dan zijn ze die prijs misschien wel waard. Iedereen zijn budget, maar wie kan kiezen voor een A3 heeft er een kanshebber bij.

Specificaties

Motor

1.4 TFSI

Vermogen

122pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 250 kg

Topsnelheid

203 km/u

Prijs testwagen

€ 28 500.00

Prijs basismodel

€ 23 100.00

0 tot 100 km/u

9.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

365 L

CO2-uitstoot

120 g/km

Rijtaks

€ 215.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yvesw 14:29
afbeelding van Yvesw

Ik krijg het benauwd van die stoffen zetelbekleding en dat voor een wagen van 28.000 euro!
Het design is inderdaad weer lekker en scherp. Spijtig dat hij - door zijn eigen succes - zo saai is.
Maar misschien heb je wel een punt, als er over zo'n dingen moet worden gezaagd, is hij zijn geld waarschijnlijk wel waard.

ps: Cruise control aan het stuur? Daar ben ik geen fan van! Geef mij maar het hendeltje achter het stuur... Dus imo geen minpunt, eerder een verschil van voorkeur :)

Carlos 18:05
afbeelding van Carlos

Tja Audi is ook een dure vogel op gebied van opties en dat maakt hem zo saai. Maar als je het kan, kan je deze mooi aangekleden naar smaak en is het zijn geld inderdaad waard.

Ik ben meer een fan van een sportback bij dit model omdat het in mijn ogen meer in proportie is.
De cruisecontrol vind ik wel een leuke optie aan het stuur :D Al enkele malen gebruikt bij andere wagens en vond het iets gemakkelijker gebruiken.

Yvesw 18:56
afbeelding van Yvesw

@Carlos: Als de cruisecontrol aan de linkse kant van het stuur zit gaat het nog, maar aan de rechterkant! Wat is daar de logica achter? In de reële wereld heb je je stuur meestal vast met je linkerhand, dus dan is cruisecontrol aan de rechterkant gewoon een vloek...

Carlos 19:54
afbeelding van Carlos

Op dit test model zat de cruisecontrol niet in het stuur maar er achter met de normale schakelaar. Op modellen waar het is ingewerkt in het stuur zou het links gepositioneerd zijn. Dit heb ik toch altijd al tegengekomen :D Als de schakelaar al standaard rechts zit, zou een constructeur een grove fout maken met deze links te positioneren in een multifunctioneel stuur...

Vroem 14:46
afbeelding van Vroem

Het is intussen toch echt wel de 4de generatie A3. Om maar te zeggen ...

Wim 14:53
afbeelding van Wim

hoe bedoel je?

Yvesw 15:49
afbeelding van Yvesw

Dit is echt wel officieel de 3de generatie. Al kan je - met de vele facelifts - wel denken dat er meerdere zijn ;-) Ik twijfel ook soms :-p

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws