Rijtest: Lexus CT 200h facelift

Lexus CT200h Hybrid Hatchback 2014 Facelift

In tegenstelling tot sommige Lexussen van weleer die een pak sneller waren dan ze eruitzagen is het bij deze CT 200h net omgekeerd. Is dat echter hetgene waar we achter moeten zoeken bij deze hybride hatchback?

Deze facelift is de eerste die het model sinds zijn introductie in 2010 op het autosalon van Genève krijgt. Deze update moet de verkopen van het model die dit jaar begonnen te slabakken terug een boost geven.

De gigantische ononderbroken donkere grille die geïntroduceerd werd op de Lexus IS in 2013 vinden we dankzij het F-Sport pakket nu ook terug op deze CT 200h. Scherp getekende lichten, agressieve lijnen én een spoiler. De meningen over het uitgesproken Lexus-design zijn verdeeld maar wij laten ons steevast optekenen als fan.

Zelfbouwkit

Ons enthousiasme is echter net iets minder bij het interieur. Alhoewel de tellerpartij en het dunne navigatiescherm ons best kunnen bekoren ontbreekt de middenconsole nog altijd aan het nodige raffinement. De verschillende onderdelen in het paneel doen ons eerder denken aan een zelfbouwkit dan aan een auto van 30.000 euro.

Lexus CT 200h Hybrid Hatchback 2014 Facelift

Met de algemene ergonomie rondom te bestuurder zit het wel goed en de zetels zijn comfortabel genoeg om er een lange tijd in te vertoeven. Het infotainmentsysteem met zijn joystickbediening vergt nog steeds enige gewenning en zou qua looks zeker een update kunnen gebruiken.

Dat het allemaal met een goede opzet is ontworpen daar zijn we zeker van maar toch moet er nog een en ander veranderen voor we het interieur van deze CT 200h echt gaan kunnen vergelijken met (Duitse) concurrenten. Van de middenconsole tot de bekleding aan de deurhendel die bij de minste beweging loskwam, stuk voor stuk zijn dit allemaal dingen die je niet bij (pakweg) een Golf tegen zal komen.

Hybrideridder

Lexus is een heerser in hybrideland, zo ook met deze hatchback. De benzine-elektrische aandrijflijn in het vooronder voelt zich naar zijn ontwerp best thuis in stadsverkeer. Starten, optrekken en weer stoppen voor het volgende licht. Deze test hadden we dus ook eigenlijk volledig kunnen doen in Brussel vlak naast het Lexus HQ maar dat zou allemaal te makkelijk zijn: wij trokken er ineens mee een weekendje weg, het Kanaal over.

Lexus CT 200h Hybrid Hatchback 2014 Facelift

*Halfdrie 's nachts vertrekken we elektrisch (en geruisloos) van een rustig huis in de kempen, op zoek naar het verbruik van zo'n hybrideridder op lange stukken. De 81 pk sterke elektromotor brengt ons graag naar 40 km/u maar moet daarboven (en bij de minste aanraking van het gaspedaal) de hulp van zijn 99 pk 1.8 benzinemotorvriend inroepen. Samen geven ze een gecombineerd vermogen van 136 pk en 207 Nm.

De benzinemotor schiet zijn zwakkere broer zonder morren te hulp zonder enige storing voor de bestuurder, je hoort hem zelfs amper. Samen brengen ze via de bekende continu-variabele-transmissie alle kracht naar de voorwielen. In alle rust rijden we de autosnelweg op, cruise control aan en vragen we ons af wat al die andere mensen in godsnaam zo laat/vroeg op de baan doen.*

Lexus CT 200h Hybrid Hatchback 2014 Facelift

Slower than it looks

In zo'n scenario is de CT 200h ideaal, tot wanneer je die 136 pk eens echt wil aanspreken. De CVT-bak jaagt bij het minste sportief manoeuvre het toerental huilend de hoogte in waarna - na enige vertraging - de Lexus zich ook net iets sneller voorwaarts begint de bewegen. Vanuit stilstand duurt die beweging precies 10,3 seconden om tot aan 100 kilometer per uur te komen en dat allemaal terwijl de 1.8 viercilinder zijn volumeknop ook gevonden lijkt te hebben. Het cilinderconcert trakteert je op een onaangenaam (en constant, dankzij de CVT) geronk waardoor je snel van miserie terug de gaspedaal zal loslaten. Misschien is dat de manier om aan het opgegeven verbruik van 4,1 l/100km te komen?

Over heel onze rit zaten we gemiddeld aan 6,9 l/100 km, een niet zo klein verschil met de cijfers op papier. Een dikke 900 km van onze rit was immers autosnelweg waarbij je natuurlijk gewoon met een 1.8 benzine onderweg bent, uren waarbij de elektromotor niets te zeggen heeft.

Lexus CT 200h Hybrid Hatchback 2014 Facelift

Terug in het stadsverkeer terechtgekomen - of in de file op de M25 rond Londen - zorgde de benzine-elektrische combinatie er wel voor dat ons verbruik niet nog hoger werd dan het al was.

Slower than it looks, zo'n CT 200h, niet alleen in het sprinten maar ook in het nemen van bochten. Als de CVT al snel genoeg gereageerd heeft om vlot een bocht in te sturen bereik je al vlug het limiet van de economische rubbers. Spijtig, want als we op de relatief-hardere (in vergelijking met zijn concurrenten) ophanging alleen zouden afgaan zou dit wel een capabel karretje zijn.

Lexus CT 200h Hybrid Hatchback 2014 Facelift

Conclusie en prijzen

De Lexus valt qua prijzen moeilijk te vergelijken met zijn concurrenten vanwege het hybride systeem en de rijke standaarduitrusting maar lijkt met zijn basisprijs van 26.690 euro zeker niet exorbitant geprijsd. Ons testmodel kreeg ook nog eens het 8.650 euro zware F-Sportpakket mee. Gelukkig is bij Japanners de optielijst eerder beperkt, daarvan was bij onze CT enkel de 17" velgen (650 euro) en het navigatiesysteem (1.200 euro) aangevinkt.

Spijtig genoeg zijn er nog steeds zoveel gemiste kansen bij de CT 200h, kansen die hem nog beter konden maken dan hij is, van interieurkwaliteit tot ontbrekende kracht. Allemaal voor een volgende generatie?

Specificaties

Motor

1.8 benzine + elektromotor

Vermogen

136pk

Koppel

207 Nm

Overbrenging

CVT Continu Variable Transmission

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 358 kg

Prijs testwagen

€ 26 690.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.90 L/100km

Min. kofferinhoud

375 L

Max. kofferinhoud

985 L

CO2-uitstoot

88 g/km

BIV

€ 41.00

Rijtaks

€ 310.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Ronald 21:51
afbeelding van Ronald

Gemiddeld verbruik 6,9 !!! Hoe hebben jullie dat gedaan? Zelf verbruik ik met dezelfde aandrijflijn in de zomer 4,0. - 4,1 en nu met vrieskou 4,3 -4,4 met gemengd rijden snelweg, 70 wegen en stad. In de zomer ben ik naar italie gereden tegen 140-150 (en soms meer) in duitsland met een gemiddelde van 5,2 l/100km.
Het is natuurlijk wel zo dat je met een hybride aandrijving anders kan en moet rijden om zuinig te rijden dan met een gewone benzine of diesel maar dan nog ...

onkie 22:36
afbeelding van onkie

Dat is gewoon een leugen. Bij 140 150 ben je gewoon met een veel te veel wegende 1.8 benzine onderweg en is zon verbruik echt onmogelijk

ronald 13:31
afbeelding van ronald

aan een wellens-nietens spelletje heeft niemand iets maar wel aan de reële cijfers.
Met elke wagen kan je zuinig rijden en agressief rijden en veel verbruiken. De rijstijl maakt veel uit.
Het hybrideconcept waarover de test hiergaat niveleerd net de verbruikspiek door inzet van elektromotor. Daarvoor moet je geen technisch wonder te zijn om dat te begrijpen..
Een vriend van me heeft een RX 450h en die verbruikt over heel het autoleven rond de 9,5l en hij rijdt wekelijks vele snelweg kms. Een proefrit met deze hybride lexus heeft mij ertoe aangezet om mn diesel in te ruilen en een hybride te kopen. Ik vind het rijplezier veel groter, ik ben sneller en een stuk zuiniger. Voor mij is het hybrideconcept dus geslaagd. Maar dat is maar MIJN ervaring en mening.
Hetgene waar ik op doelde is die 6,9. In de praktijk kan ik dit gewoon niet halen ook al rijd ik overal waar ik kan plankgas.
Dus dat wil gewoon zeggen dat er toch wel mogelijk een computersturingsverschil zit tussen dezelfde autos. Op fora kun je dit ook teruglezen. Er zijn mensen die vlot 6l verbruiken met een prius en mensen die met dezelfde gemiddelde snelheid en dezelfde rijstijl ruim onder de 5l blijven...
Misschien is dit nog een idee om dit als autojournalist voor deze site eens te onderzoeken...

onkie 19:27
afbeelding van onkie

Ik ben zeker akkoord dat je zuinig KAN zijn met die wagen dat betwist ik niet.

Maar de verbruiksclaim van 140-150 en hoger is niet mogelijk. Los daarvan geloof ik niet in het concept omdat het heel moeilijk is om te compenseren voor het meer gewicht van 2 aandrijving systemen. Bedenk je maar is wat een laag verbruik een prius carroserie zonder hybride maar met BMW 320ed motor zou moeten halen. Bandjes zouden wel niet lang meegaan vrees ik :-)

ronald 11:39
afbeelding van ronald

deze vergelijking gebruik ik ook altijd als men vraagt naar het rijden en verbruik. Qua gemiddeld verbruik zijn bij dezelfde rijstijl de 320d eff d. en de 1.8 hybride perfect vergelijkbaar. De toyota zal minder verbruiken bij stadsverkeer en de bmw bij constante hoge snelheden. Qua vlotheid is de toyota/lexus de eerste 150-200m sneller en bij versnellen 60-90 of 90-120 maar qua absolute snelheid is de bmw weer sterker. Maar dat is mi. nu net het mooie: de meeste belgen rijden in ons verstedelijkt landje vnl gemengd stads/bebouwde kom verkeer met veel remmen en optrekken. Door de energierecuperatie bij het remmen naar de extra aandrijf-accu zal de elektromotor bij het accelereren de verbruikspiek kunnen aftoppen. En dan haal je voordeel uit het hybride-concept: extra snelheid en minder verbruik. Sportwagens (porsche, ferrari) gebruiken toch ook meer en meer het voordeel van de (hybride) elektromotoren (extra koppel en minder verbruik).
Als je het gevoel van een elektrische acceleratie van bvb een tesla S hebt gevoeld besef je dat dit de toekomst is. (met waterstof)
En hybride zal waarschijnlijk een tussenstap zijn maar dat zal de toekomst uitwijzen.

ronald 11:44
afbeelding van ronald

een lexus ct 200h/prius weegt ongeveer 1350-1370 kg, een bmw 320d 1450-1460kg. ze zijn dus 100 kg lichter ondanks het hybridegeheel.

onkie 22:35
afbeelding van onkie

Blij om eens een realistische test tegen te komen. Ik kwam op nog veel hoger verbruik toen ik jaren terug testrit met een prius deed.

Als je het verkeer achter je niet op de heupen wil werken zijn die Toyota hybrids benzineslurpers

Collega met rx460h zit ver boven de 10liter

Wat een dom concept toch ook..

Glenn 23:01
afbeelding van Glenn

Is de ophanging nog altijd zo hard als in de pre facelift? Die was echt van het genre "hier zijn ze de schokdempers vergeten te monteren". En ik houd wel van een strakke ophanging maar dat was erover (nog niet op audi s-line niveau, maar toch). Voor het overige gelijklopende test met wat ik ervaren heb met zo'n ct.

Nathan 09:17
afbeelding van Nathan

De carrosserie lijkt stijver zijn geworden maar de veren gelukkig wat zachter. Nog steeds geen salon, natuurlijk.

luc 12:14
afbeelding van luc

komen de deurhendels en allerlei los ?? exemplaar gebonden dan toch; Lexussen steken stevig in mekaar ( net zoals VW / audi )
ietwat preventief rijden, anticiperen, nauwelijks 5l/ 100km mix

michel vandeweghe 17:23
afbeelding van michel vandeweghe

Ik vind dit nogal een primitief, belabberd geschreven rijtest verslag waar je niets mee kunt doen, tenzij inzien dat schrijvers niet-azie minded zijn ...niet erg objectief te noemen.
Onderstaande link naar een ander verslag is veel bruikbaarder voor de lezer ... de CT200H is geen sportwagen toch ?!

http://www.rijtesten.be/test/680/lexus-ct-200h-business-line/1

Dirk 18:10
afbeelding van Dirk

Naar Zuid Frankrijk gereden met gemiddeld 120 per uur, na ongeveer 1800 km afgelegd had mijn ct200h 4,9 l op de boordcomputer staan, goed niet?

Roger Kumps 18:24
afbeelding van Roger Kumps

Ik rij sinds 2013 met een CT200H en mijn verbruikt ligt altijd ronde de 5 l/100 km en ik heb dan nog een zware rechter voet .Maar ik "rem" op tijd af. Op vlakke wegen rij ik elektrisch tot ong. 40/45 km/h en wanneer het bergaf gaat tot 75 km/h Voor de rest : niets dan lof en veel rijplezier. Ook de CVT werkt goed , ondanks de soms negatieve commentaren over dit systeem

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws