Rijtest: Smart Brabus ForFour (2016)

2016_smart_brabus_forfour-rijtest

Of dikke 17-duims velgen met Brabus opschrift, een dubbele uitlaat en een snelle automaat met dubbele koppeling voldoende zijn om de smart ForFour te transformeren tot een echte pretraket? We deden de test.

Laten we het enthousiasme meteen temperen. Ondanks de talrijke hoeveelheid Brabus-badges en andere suggestieve opsmuk, heeft deze Brabus-editie maar weinig gemeen met wat de heren uit Bottrop normaliter uit hun Duitse PK-hoed toveren. Achterin de Smart ligt immers nog steeds de vertrouwde 898 cc kleine driecilinder met turbo.

Bommetje-light

Die spuwt er dankzij enkele tweaks en een verbeterde in- en uitlaatlijn nu 109 pk en 170 Nm uit. Identiek met zijn zustermodel Twingo GT en respectievelijk 20 pk en 34 Nm beter dan het standaardmodel. Echt spectaculair klinkt dat nog steeds niet. Geen wonder dus dat de sprint naar de 100 km/u, ondanks een rijklaar gewicht van net geen 1.100 kg, nog steeds 10,5 s in beslag neemt. Niet meteen Brabus-cijfers. Maar er is beterschap.

2016_smart_brabus_forfour

Want waar deze Brabus zich distantieert tegenover de snelste Twingo en andere smarts, is met zijn intelligente versnellingsbak. De Twingo krijgt immers een handgeschakelde zesbak terwijl de smart mag pronken met zijn Twinamic 6-traps automaat met dubbele koppeling. Daarmee is de klungelige gerobotiseerde handbak van het oude model definitief verleden tijd. En maar goed ook. De snelle twin-clutch transformeert de smart Brabus van handige stadsauto naar junior pocket rocket. smart sleutelde naar eigen zeggen aan de automaat waardoor deze tot 40 procent sneller schakelt, en voorziet tevens kortere verzetten.

Er is zelfs een heuse launch start die stoplichtsprintjes nog leuker maakt. Automaat in de sportstand, linkervoet op de rem, rechtervoet op de gas en knallen maar! smart voorziet het guitige stuurtje van heuse peddels. Deze konden weliswaar tactieler reageren maar dragen absoluut bij tot de beleving.

Veilige pret

Dankzij zijn achterwielaandrijving blijft de Smart Brabus - met uitzondering van de Twingo - uniek in zijn soort. Maar wie op zoek is naar het knopje om het ESP en/of de tractiecontrole (gedeeltelijk) uit te schakelen, is er ook bij de Brabus aan voor de moeite. Zonder twijfel de keuze van het gezond verstand, want met een wielbasis van een schoendoos, minimale overhangen en de motor achterin zou de ForFour kunnen bijten. Alleen jammer dat de elektronische waakhonden bijzonder weinig toelaten.

2016_smart_brabus_forfour

Zelfs met wat goede (of slechte) wil krijg je zelden de indruk met een achterwielaandrijver op pad te zijn. Wel kan je de kont in alle veiligheid een tikkeltje provoceren door het gas mid corner te lossen. A la Porsche 911 zeg maar. Ondanks kleine wijzigingen aan de ophanging zoals 20% stijvere veren en dempers en een koetswerk dat 10 mm lager ligt, blijft de Brabus ForFour ondanks stevige 17-duimers wel nog steeds vrij comfortabel.

Visueel opvallen

De Brabus ForFour moet het in de eerste plaats dus van zijn visuele opsmuk hebben. En wat dat betreft vink je meteen ook best het ‘Xclusive’ pakket aan (3.020 euro). Daarmee krijg je onder andere knappe Led-verlichting rondom, extra semi-lederen bekleding doorheen het interieur voorzien van Brabus logo’s, sportstoelen met extra bolstering, een geinige analoge toerenteller met geïntegreerd klokje, in de hoogte verstelbare bestuurderszetel en dito stuurkolom.

2016_smart_brabus_forfour

Gelukkig zijn de handige Readyspace neerklapbare achterzetels, die de achterste ruimte in een handomdraai omtoveren tot vlakke laadruimte, wel standaard. De rest van het interieur is dan weer minder bijzonder of afwijkend. Het stuurtje en de voorste sportstoelen mogen dan wel uniek zijn voor de Smart, de rest van het interieur is, net als het weinig gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem, gelijk gebleven. En dat is gezien de flinke meerprijs moeilijker verteerbaar.

Met een vanafprijs van 21.417 euro is de Smart Brabus ForFour meteen twee keer zo duur als de basis-ForFour. In het geval van onze met opties afgeladen tester liep dat bedrag nog eens verder op tot 26.860 euro. Een hele smak euro’s aangezien er heel wat kapers op de kust zijn die het, zoals de Fiesta ST, ofwel op dynamisch vlak stukken beter doet, of, zoals de Abarth 595, (audio-)visueel krachtiger uit de hoek komt. Beide zijn bovendien ook nog een stukken krachtiger, goedkoper en mits wat opties even rijkelijk uitgerust.

2016_smart_brabus_forfour

Conclusie

De ForFour Brabus spreekt een erg specifieke doelgroep aan: Eén die minder uit is op prestaties of absolute rijdynamiek maar valt voor zijn funky looks, uitstekende wendbaarheid - dankzij een minuscule draaicirkel- , het gemak van zijn automaat met dubbele koppeling en zijn beperkte afmetingen. Of je daar als Autofan echt warm van kan worden?

2016_smart_brabus_forfour

Specificaties

Motor

0.9 turbo benzine, drie-in-lijn

Vermogen

109pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

6-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

995 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 26 860.00

Prijs basismodel

€ 21 417.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Min. kofferinhoud

185 L

Max. kofferinhoud

975 L

CO2-uitstoot

104 g/km

BIV

€ 88.00

Rijtaks

€ 79.00

Auteur: Pieter Ameye
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws