Rijtest: BMW 118d (2020)

Voor het eerst sinds de lancering van de compacte 1 Reeks voorziet BMW hem van voorwielaandrijving. Wij gingen op weg met wat waarschijnlijk de bestverkopende motorversie zal worden.

De nieuwe 1 Reeks krijgt dezelfde basis mee als de Mini Countryman, de BMW X1 en de X2. Dat merk je niet in zijn bewegingen, al moet gezegd dat de nieuwe 1 Reeks uiterlijk wel een aantal trekken van een crossover krijgt. De designlijn tussen een X2 en deze 1 Reeks is daarbij als een dun sneetje paardengerookt, zo eentje waar je doorheen kan kijken.

De looks van de 1 Reeks vragen gewenning. Vooral aan de voorzijde lijkt de scherpe blik een breuk met wat BMW eerder liet zien op de Einsers. Achteraan hebben ze bij BMW dan weer puik werk geleverd, al is het maar omdat deze nieuwe generatie niet de achterlichtblokken van een VW Polo lijkt te hebben.

Hoewel de 1 Reeks niet gegroeid of gekrompen is tegenover zijn voorganger en de wielbasis vanwege de overeenkomst met de andere modellen 2 centimeter kleiner werd, kan BMW toch bogen op meer interieurruimte. De achterste inzittenden profiteren daar het meest van, terwijl ook de kofferruimte 20 liter aan volume won. Voortaan kan je daar dus 380 liter bagage in kwijt.

Duwen of trekken?

De baan op dan. De nieuwe 1 Reeks is niet langer achterwielaangedreven, en dat zorgde bij de lancering voor veel geroep bij de diehard BMW-rijders. Nochtans bleek dat wie echt rijplezier vooropstelt, eerder voor een achterwielaangedreven 2 Reeks gaat dan voor de 1 Reeks. De meeste kopers van een 1 Reeks geven eigenlijk geen bal of het een trekker of duwer is, dus de omschakeling naar voorwielaandrijving maakt volgens BMW geen verschil.

Dat doet het eigenlijk wel in de details, maar de keren dat we de behoefte hadden om de kont van de 118d scheef te zetten waren inderdaad op één hand te tellen. Al rijdend merk je dat het rijgedrag nog steeds speels is. We durven zelfs zeggen dat het hier om een meer volwassen versie van de Mini's van deze wereld gaat. Doe je er de M Sport-ophanging bij, dan krijg je echter een stug afgeveerde wagen die wat harder is dan je eigenlijk zou willen van een gewone kilometervreter.

De motor onder de kap van deze 118d is een tweeliter diesel met 150 pk en 350 Nm. De 118d is vlotter dan de 116d, die met zijn driecilinder waarschijnlijk vooral als basis voor de leasewereld gebruikt zal worden. Met de 118d zit je dus met wat extra vermogen, al is het vooral het koppel dat het verschil zal maken. De motor doet zijn werk stil en deugdelijk, het vermogen is voldoende om vlot in het verkeer mee te kunnen, al zit het amusement met de diesel wel in een klein hoekje.

Prijzen

De BMW 118d is er vanaf 28.399 euro. Je kan dat bedrag naar goede gewoonte wat aanspekken met allerhande opties. Dat de wagen zijn platform deelt met andere modellen zorgt ervoor dat de ontwikkelingskost zakt en BMW meer kan investeren in snufjes als het head-updisplay of de gesture control voor het infotainmentsysteem. Ook "Hey BMW"-en kan tegenwoordig op deze 1 Reeks, als je zin hebt in een gesprekje met de stem achter de navigatie en radiobediening.

conclusie

De BMW 1 Reeks is toegetreden tot het kamp van de voorwielaangedrevenen, en dat hadden we niet zien aankomen. De meeste klanten zullen het niet merken, en eigenlijk is dat niet zo erg als we konden voorspellen. De nieuwe 1 Reeks verliest echter een verkoopsargument waardoor hij one of the guys wordt en zich een stukje minder onderscheidt van de massa.

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

370 Nm

Overbrenging

automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

216 km/u

Prijs basismodel

€ 29 850.00

0 tot 100 km/u

8.40 sec

Min. kofferinhoud

380 L

CO2-uitstoot

109 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws