Rijtest: Renault Twingo TCe 100 & dCi 85

Renault Twingo

Renault nodigde ons uit voor een twee daags tripje naar Bilbao te Spanje. Dit keer geen elektrisch Z.E.-wagen maar de nieuwe Twingo. Hoe dat ons is bevallen lees je in deze rijtest...

De Renault Twingo is inmiddels aan zijn derde generatie toegekomen. De eerste Twingo dateert van 1993. Dit eerste model kende een levensduur van wel 14 jaar. In 2007 stelde Renault een compleet nieuw model voor dat in de verste verte niet meer leek op die uit 1993. Nu, vijf jaar later, maken we kennis met een drastisch vernieuwd model. Het schattige is lichtjes verdwenen. Bij het verlaten van de luchthaven te Bilbao stonden deze dan ook op ons te wachten. 10 stuks op precies te zijn. Er was de keuze uit een fuchsia paarse en een blauwe in Gordini-trim. Ik en mijn co-piloot begonnen met de paarse en dat bleek een 1.5 dCi te zijn met 85 pk. We kregen een roadbook en er stond een mooi ritje van 160 km voor ons uitgestippeld. Off we go!

twingo renault

Wat direct opvalt is dat de Twingo behoorlijk stil is. Wetende dat we met een niet al te kleine diesel (1461cc) opweg zijn is dit toch opmerkelijk. Het eerste deel over l'autopista is dan ook een aangenaam ritje. Eens de dCi motor op temperatuur is testten we ondermeer het inhalen vanaf 100 km/h en dit is behoorlijk goed. De dCi heeft met 200 Nm koppel heel wat in zijn mars. Na de snelweg krijgen we een overaanbod aan kleine secundaire wegen door de bergen. De Twingo lijkt niet echt veel moeite te hebben met de soms toch sterke stijgingen. Na een tijdje durven we hem wat op te jagen. Een heerlijk snel bergritje zonder merkbare problemen was het resultaat. Natuurlijk moet je begrijpen dat je niet met een Mini Cooper op weg bent en niet de zelfde eigenschappen verwachten. De Twingo is gericht op stadsgebruik en doet het in dit landschap behoorlijk goed. Enige wat we op het comfort kunnen aanmerken is het wel heel krap zitten van de zetels, vooral die in de Gordini.

New renault twingo

De Twingo heeft nog nooit zoveel concurrentie gehad (Aygo, 500, UP, Mii, C1, Ka, i10, iQ, 107 en de Smart om er maar een paar te noemen) Om de concurrentie baas te blijven biedt Renault de Twingo aan in wel vijf benzine versies en twee diesels. De zwakste heeft 75 pk onder de kap en de topper is natuurlijk de R.S. met 133 pk. Nog een puntje waar veel merken zich op storten is het personaliseren. Het is cool en hip als je vrijwel alles een eigen kleurtje of patroontje kan geven dus bij de Twingo is dit niet anders. Eerst en vooral zijn er vier nieuwe verfkleurtjes beschikbaar: Fuchsia rose, Bermuda blauw, Mars zwart en Sirius geel. Laurens Van den Acker is verantwoordelijk voor het design. Hij heeft zich duidelijk niet moeten inhouden en dat valt vooral op door de “Juke”-achtige mistlampen. Tijdens de persbriefing in het hotel werden we overladen met superlatieven over dit ontwerp. Ik denk dan bijvoorbeeld aan volgende quote: “Het Renault-logo stelt een prachtige diamant voor die centraal geplaatst is...” Na de meeting mochten de aanwezigen vragen stellen en één van die vragen bracht meteen aan het licht dat de nieuwe twingo niet echt zo nieuw is. Behalve het radicaal veranderde uiterlijk is het nog steeds allemaal hetzelfde gebleven onderhuids. Iets wat in veel gevallen een facelift wordt genoemd. De personalisering kan ondermeer door andere velgen, spoilers, dak stripings, natuurlijk kan je de plastiekjes in het interieur matchen met de kleur van je koetswerk en er zijn nog wat gadgets beschikbaar. Een paar vreemde objecten als een grasmatje voor je gps of telefoon en een pennenhouder zijn beschikbaar. Renault maakte ook veel reclame voor hun “Oxygen O-radio” Een systeem dat je iPhone gebruikt als gps, eco-drive toestel, mp3 speler en natuurlijk radio. Na wat onderzoek blijkt dit een vrij op de markt te verkrijgen toestel te zijn. Enkel de in de App Store beschikbare software is aangepast om bij de Renault te passen.

New renault twingo

Het praktische aspect van de Twingo dan? De focus zit hier op de achterbank. Deze is opgesteld uit twee volwaardige zetels en zijn geheel modulair. Het koffer is volgens Renault 165 liter groot, echt bruikbare ruimte heb je niet. De kofferruimte is bijna exact te vergelijken met die van één handbagagecompartiment van een vliegtuig. Het is maar te hopen dat als je met z’n vieren een weekendje weg wil dat er iemand een grotere wagen ter beschikking heeft. Rij je alleen dan klap je één of twee zetels omhoog en is er geen probleem natuurlijk.

New renault twingo

Buiten de motor en Gordini-trim is er geen enkel verschil met de TCe 100 die we de volgende ochtend testen. De Twingo in Gordini-trim met 1200 cc turbo blazertje is eigenlijk niet veel sterker of leuker om mee te rijden. Hij is nog ietsjes stiller is qua motorgeluid, toch is de diesel misschien wel aangenamer om mee te rijden. Is het nu door het lagere koppel van 160 Nm dat deze TCe niet echt opwindend is? Nochtans is deze TCe 100 is met 9,8 seconden een dikke twee seconden sneller bij de 100 km/h dan zijn 1.5 dCi dieselbroertje. Zo zie je maar dat cijfers niet alles zijn. De diesel is trouwens enorm zuinig. Met een volle tank is een mooie 1.000 km te halen.

New renault twingo

De nieuwe Renault Twingo mag er met zijn vernieuwde uiterlijk best zijn. Zeker in de sportieve trim is dit een model dat zijn doelgroep niet zal ontgaan. Met 11 procent marktaandeel in he A-segment staat de Twingo stevig in zijn schoenen. Prijzen beginnen bij 9.700 euro voor de benzineversies en een stevige 12.700 euro voor de goedkoopste diesel. Dieselrijden heeft bij mijn weten geen enkel voordeel meer in deze klasse. Het verbruik is niet beter en de prijs van de diesel is nooit hoger geweest, dus potentiële klanten staan voor een moeilijke keuze.

Tekst & foto's: Yannick Degroeve

Specificaties

Motor

4 cilinder turbo 1149cc / 1461cc

Overbrenging

5-bak manueel

Gewicht

980 kg

Topsnelheid

187 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

4.00 L/100km

Min. kofferinhoud

165 L

Max. kofferinhoud

959 L

{{galerij}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Karel 16:09
afbeelding van Karel

echt mooie facelift, zowaar een stoere front

Yannick Degroeve 19:22
afbeelding van Yannick Degroeve

volgens wat ze (Renault HQ) ons vertelden in Bilbao is dit ZEKER de 3é generatie.

Kenny 19:49
afbeelding van Kenny

@ Hierboven, nee hoor. Renault gaat er prat op dat dit de derde generatie is, al lijkt dit heel sterk op hun Phase 2's. Kijk maar eens rond in de brochures/showrooms.

OT: zeer geslaagde wagen. Vooral het interieur vind ik top! Zo'n RS'je mogen ze altijd voor m'n deur droppen, maar dan niet in Gordini-trim aub :p

Yannick Degroeve 20:21
afbeelding van Yannick Degroeve

inderdaad Kenny. Er is zeker 10 keer duidelijk gemaakt tijdens de 2 uur durende presentatie dat dit de 3e generatie is. Al is het nog steeds wat u zegt: zelfde platform etc.

Wim 09:17
afbeelding van Wim

@wax: is idd dezelfde wagen, maar tegenwoordig spreken ze van een grondige facelift soms over een nieuwe versie (zie bijv. VW passat)

Jens 18:04
afbeelding van Jens

Hoe zuinig is die benzine dan? Vermits je zegt dat dieselrijden hier geen voordeel opbrengt? Rekening houdend met de tegenwoordig belangrijke CO2 uitstoot.

Yannick Degroeve 19:19
afbeelding van Yannick Degroeve

hou je vast, ik begrijp er ook niets van maar dit is wat ze ons vertelden: in 2012-> 3,7 liter en vanaf 2013-> 3,4.
de benzine verbruikt op papier praktisch hetzelfde maar die moet je veel meer pushen om tot dezelfde prestaties te komen als de diesel. Wat ongeveer hetzelfde is als die twinair van fiat... zuinig als wat maar het minste dat je hem wat gaat opjagen......

Anonieme gebruiker 21:00
afbeelding van Anonieme gebruiker

kan niet wachten tot ik hem heb
ik heb een gt tce 100 besteld in het wit
en hij gaat geleverd worden in maart :):)

Yannick Degroeve 11:03
afbeelding van Yannick Degroeve

Proficiat met je aankoop! post zeker maar een foto'tje hier als je hem in ontvangst hebt genomen!
Veel plezier alvast!

Anonieme gebruiker 21:44
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hallo,ik heb een TCE 100 GT van 2008 , (heeft pas 40000 op de klok)
en er is met geen mogekijheid aan de opgegeven verbruikswaarden
te komen hoe voorzichtig je ook doet.
Het beste wat ik gehaald heb is 7L / 100km oftwel 1 op 14km !

"WEL EEN FUN AUTO" !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws