Rijtest: Ford Tourneo Custom Sport (2019)

ford tourneo custom sport review

Hoongelach. Dat kregen we te horen toen we de Tourneo Custom Sport vermeldden. Een bestelbus en Sport? Volgens Ford kan het.

Eens je hem ziet, weet je waarom ze hem de "Sport"-benaming meegaven. Opvallende striping, een setje dikke velgen en een potente dieselmotorisatie, exact het soort auto dat je 's avonds voor de lokale sporthal ziet staan, maar dan in bestelwagenvorm.

Heeft dat dan nut? Het zorgt ervoor dat de facelift van de Tourneo Custom een stuk minder duf oogt en de link met de bestelwagen is alweer een stukje verder. En dat is ook wat Ford je wil doen geloven, dat de Tourneo Custom een bestelwagen is die rijdt als een personenwagen.

ford tourneo custom sport review

Ford geeft hem dan ook de neus van de nieuwe Focus en Fiesta mee, zodat hij dichter aansluit bij het personenwagengamma. Verder is er weinig dat de faceliftversie onderscheidt van het origineel langs de buitenzijde.

omgekeerde zetel

Waar het buitenom over accenten en velgen gaat, heb je binnenin een zakelijker gevoel. Ford draaide de tweede zetelrij om, zodat je desgewenst kan vergaderen in je Tourneo Custom Sport. Acht personen passen erin, waarvan twee op de voorste zetels, de rest achterin. Ohja, vooral de kinderen vinden de omgekeerde opstelling van de tweede zitrij fantastisch, die krijg je niet meer uit je busje.

ford tourneo custom sport review

Als je er dan toch in zit kan je maar beter gaan rijden. De Ford Tourneo Custom Sport is uitgerust met een 2.0 TDCi met 170 pk. Niet meteen ons idee van een Hot Van, maar wel de krachtigste motorisatie die beschikbaar is in de Tourneo Custom. Geen Eco-knop meer op deze diesel, wel een nieuwe automatische versnellingsbak die je comfortabel doorheen de verschillende versnellingen loodst, zes in totaal.

ford tourneo custom sport review

focus custom

Rijden als een personenwagen doet de Custom nog altijd, of toch bijna. Ford slaagt erin de rijhouding zodanig te maken dat je het gevoel krijgt alsof je met een personenwagen onderweg bent. Vergis je niet, de lange wielbasis van de Tourneo Custom laat je snel genoeg voelen dat dat nog altijd niet zo is. Wel onderdrukt Ford de rolneigingen goed, de deiningen zijn bij onbeladen toestand weer wel iets teveel voelbaar.

Ford geeft voor de Tourneo Custom Sport een vanaf-prijs van 38.270 euro mee. In automaatversie loopt dat op tot 39.920 euro. De lange versie - met wielbasis van 3,3 meter - kost 39.270 euro.

ford tourneo custom sport review

Conclusie

In de faceliftversie krijgt de Tourneo Custom een moderne neus mee. Binnenin ben je mee dankzij de Sync3-technologie. Los daarvan geeft de Sport-uitvoering hem een dynamischer uiterlijk. Meer is niet nodig voor Fords sterkhouder om weer voor een tijdje mee te kunnen in het bestelwagensegment.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Giel oosterhof 21:20
afbeelding van Giel oosterhof

Ik heb hem van verleden jaar april tevreden ermee 25000 km gereden voor de eerst smeerbeurdt een gemiddelde van 8 na smeerbeurdt 9.2 ik laat hem chippen
Dan krijg ik meer koppel en iets meer pk en het verbruik gaat terug naar 7,5 liter per 100 km. Heb al afspraak ervoor gemaakt wel een zaligheid om ermee te rijden heb luchtvracht dubbel cabine .

Ponrow 10:11
afbeelding van Ponrow

Wie koopt er nu een bus met strepen op? Das toch belachelijk... :D

Mathieu 10:43
afbeelding van Mathieu

Bwa, met een beetje buiten de lijntjes te kleuren kan je algauw scoren. De verkoop van bestelwagens zit al jaren in de lift. Dus, het zal wel eens verschijnen op onze wegen.

Ik vond, en vind de Juke ook lelijk, maar hij werd de eerste jaren toch gretig gekocht. Kleuren buiten de lijntjes, maar net niet teveel. :-)

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws