Een Hyundai i30 Fastback voor langere duur, ons interesse was meteen aangewakkerd. Zo was onze kritische freelancer Pieter eerder verrassend enthousiast bij de eerste kennismaking. Alleen, wat met twee koters in het gezin, de verlaagde ophanging en 18-duims velgen? Ook een gezinswagen, de i30 Fastback?
vierdeurscoupéhatchback
De i30 Fastback kon eigenlijk geen betere naam krijgen. In feite is de Fastback een soort kruising tussen een vierdeurs coupé en een hatchback. De lijnen van een coupé en het praktisch gemak van een hatchback. Althans, dat is de theorie. Hyundai lijkt op het eerste gezicht die theorie in de praktijk om te zetten, de Fastback heeft zo maar even 450 liter kofferruimte, zo'n 55 liter meer dan de i30 hatchback. Hij is dan ook een goeie 10 centimeter langer. Ook de achterbank is dik in orde, ergens logisch met een wielbasis die identiek is aan de "gewone" i30.
hoger gepositioneerd
Met de Fastback zijn er nu vier versies van de i30 beschikbaar. De i30 N buiten beschouwing gehouden komt de Fastback als duurste uit de bus, duurder zelfs dan de i30 wagon. De reden is simpel. Hyundai laat de basis 1.4i voor wat het is zodat je het minstens met de 120pk sterke 1.0 turbobenzine moet stellen. Ook zit hij standaard net wat beter in zijn spullen . Hij is dus vooral hoger gepositioneerd, een keuze die we voor deze fashionable i30 wel kunnen begrijpen. Beginnen doet hij dus bij 22.499 euro, dan heb je de de 1.0 T-GDI met manuele zesbak. De 140 pk sterke 1.4 turbobenzine begint een uitrustingsniveau hoger en heeft een vanafprijs van 25.799 euro. Dieselen is geen optie.
Onze Fastback heeft alle opties aangetikt en komt op 32.298 euro. Op zich nog een schappelijke prijs, zeker als je weet dat dure opties als leder, automaat én automatisch schuifdak inbegrepen zijn. Als we ons stoute schoenen aan doen en hem vergelijken met die andere c-segment vierdeurs coupé, de premium Mercedes-Benz CLA Coupé, dan moet je toch een verschil van over de 13.000 euro rekenen voor een gelijkaardige versie. Een ster kost nu eenmaal geld, de vraag is hoeveel een particulier daarvoor over heeft.
veel vragen
Onze Fastback is dus fully loaded, dit wil o.a. zeggen dat we met de topmotorisatie onderweg zijn, namelijk de 1.4 T-GDI gekoppeld aan zeventraps automaat met dubbele koppeling. De 140 paarden duwen de i30 in 9,5 seconden naar de 100. Dat lijkt ons vlot zonder meer, hij zou hierbij amper 5,4 L/100km mogen verbruiken. De vraag is hoe dicht we bij deze cijfers uitkomen. Over vragen gesproken. Zelfs zijn we vooral benieuwd naar de dagelijkse bruikbaarheid(met twee kinderen), de sportieve inborst(verlaagd onderstel en stijvere koets), het verbruik en de aandrijflijn (140 pk in combinatie met de automaat).
Maar hebben jullie nog vragen? Laat het ons weten in de comments!
WIN!
Zelf interesse om de i30 Fasback uit te proberen? Dat kan! Snel je als de bliksem naar onze wedstrijd!
Specificaties
1.4 turbo benzine, vier-in-lijn
140pk
242 Nm
7-traps automaat
voorwiel
1 287 kg
203 km/u
€ 32 298.00
€ 22 499.00
9.50 sec
450 L
1 351 L
125 g/km
€ 271.88
€ 202.18
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden