Leven met een Hyundai i30 Fastback (2018)

hyundai-i30-fastback

Een Hyundai i30 Fastback voor langere duur, ons interesse was meteen aangewakkerd. Zo was onze kritische freelancer Pieter eerder verrassend enthousiast bij de eerste kennismaking. Alleen, wat met twee koters in het gezin, de verlaagde ophanging en 18-duims velgen? Ook een gezinswagen, de i30 Fastback?

vierdeurscoupéhatchback

De i30 Fastback kon eigenlijk geen betere naam krijgen. In feite is de Fastback een soort kruising tussen een vierdeurs coupé en een hatchback. De lijnen van een coupé en het praktisch gemak van een hatchback. Althans, dat is de theorie. Hyundai lijkt op het eerste gezicht die theorie in de praktijk om te zetten, de Fastback heeft zo maar even 450 liter kofferruimte, zo'n 55 liter meer dan de i30 hatchback. Hij is dan ook een goeie 10 centimeter langer. Ook de achterbank is dik in orde, ergens logisch met een wielbasis die identiek is aan de "gewone" i30.

hoger gepositioneerd

Met de Fastback zijn er nu vier versies van de i30 beschikbaar. De i30 N buiten beschouwing gehouden komt de Fastback als duurste uit de bus, duurder zelfs dan de i30 wagon. De reden is simpel. Hyundai laat de basis 1.4i voor wat het is zodat je het minstens met de 120pk sterke 1.0 turbobenzine moet stellen. Ook zit hij standaard net wat beter in zijn spullen . Hij is dus vooral hoger gepositioneerd, een keuze die we voor deze fashionable i30 wel kunnen begrijpen. Beginnen doet hij dus bij 22.499 euro, dan heb je de de 1.0 T-GDI met manuele zesbak. De 140 pk sterke 1.4 turbobenzine begint een uitrustingsniveau hoger en heeft een vanafprijs van 25.799 euro. Dieselen is geen optie.

hyundai-i30-fastback

Onze Fastback heeft alle opties aangetikt en komt op 32.298 euro. Op zich nog een schappelijke prijs, zeker als je weet dat dure opties als leder, automaat én automatisch schuifdak inbegrepen zijn. Als we ons stoute schoenen aan doen en hem vergelijken met die andere c-segment vierdeurs coupé, de premium Mercedes-Benz CLA Coupé, dan moet je toch een verschil van over de 13.000 euro rekenen voor een gelijkaardige versie. Een ster kost nu eenmaal geld, de vraag is hoeveel een particulier daarvoor over heeft.

hyundai-i30-fastback-interieur

veel vragen

Onze Fastback is dus fully loaded, dit wil o.a. zeggen dat we met de topmotorisatie onderweg zijn, namelijk de 1.4 T-GDI gekoppeld aan zeventraps automaat met dubbele koppeling. De 140 paarden duwen de i30 in 9,5 seconden naar de 100. Dat lijkt ons vlot zonder meer, hij zou hierbij amper 5,4 L/100km mogen verbruiken. De vraag is hoe dicht we bij deze cijfers uitkomen. Over vragen gesproken. Zelfs zijn we vooral benieuwd naar de dagelijkse bruikbaarheid(met twee kinderen), de sportieve inborst(verlaagd onderstel en stijvere koets), het verbruik en de aandrijflijn (140 pk in combinatie met de automaat).

Maar hebben jullie nog vragen? Laat het ons weten in de comments!

https://autofans.be/rijtesten/hatchback/36809-rij-impressie-hyundai-i30-14-t-gdi-2017

WIN!

Zelf interesse om de i30 Fasback uit te proberen? Dat kan! Snel je als de bliksem naar onze wedstrijd!

Specificaties

Motor

1.4 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

242 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 287 kg

Topsnelheid

203 km/u

Prijs testwagen

€ 32 298.00

Prijs basismodel

€ 22 499.00

0 tot 100 km/u

9.50 sec

Min. kofferinhoud

450 L

Max. kofferinhoud

1 351 L

CO2-uitstoot

125 g/km

BIV

€ 271.88

Rijtaks

€ 202.18

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
4g63 18:58
afbeelding van 4g63

Gewicht, prestaties en basisprijs bijna identiek, CO2 heeft men, na 18j hier, teruggeschroeft naar de helft wat toch een pak minder is.
En verbruik als je normaal het verkeer volgt? Gemengd parcour woon werk bijv, niet steeds eerst willen zijn aan de verkeerslichten dus, hoeveel haal je dan in de praktijk?
Vind het wel mooi om lezen altijd, kleinere longen met turbo en directe inspuiting met variabele kleppen, maar hoeveel km doet deze met een volle tank. (hier ook 50 liter)
(Vraag mij dat al tijdje af, wat spaar k qua verbruik uit tov hetzelfde gewicht en vermogen? En is dit rendabel als je het jaarlijkse kostenplaatje bekijkt met rijtaks erbij om iets niews aan te schaffen, en wat met stekkerauto toestand? Maar eerst 's zien als je gewoon hetzelfde type aandrijving nieuw koopt.)

Wim 09:38
afbeelding van Wim

Check, verbruikcijfers in de praktijk :) Ik ben een rustige chauffeur btw. Ik heb al gemerkt dat de automaat zich echt goed leent tot rustig rijden.

4g63 13:03
afbeelding van 4g63

Juist tank leeggereden en 52 liter getankt, heb 566 km gereden met woonwerk van 9 km heen en terug. (korte ritten dus en zo zuinig mogelijk gereden)
Hoe doet een nieuwe Aziaat het qua verbruik tegenwoordig met z'n turbo en arme mengselvoeding? Wsl minder maar hoeveel hé? ;)

Jensd 16:12
afbeelding van Jensd

Wij hebben een nieuwe i30 wagon, 1.0 t-gdi. Met een volle tank (50l.) halen we, met een zuinige rijstijl, een kleine 900 km. Vooral woon - werkverkeer, 25km per rit

4g63 22:31
afbeelding van 4g63

Mooie cijfers, ben s benieuwd naar 't verschil met diene 1.4.

4g63 17:29
afbeelding van 4g63

Diene van de Wim verbruikt nog minder dan de uwe Jens, ofwel doet m weinig km's. ;)

Mathieu 10:21
afbeelding van Mathieu

Voor de prijs van de testwagen heb je wel al een hothatch...

Michel 02:58
afbeelding van Michel

Hoe zit het met zaken als:
- Zitcomfort: stoelverstelmogelijkheden, stuur idem, ondersteuning rug (ook bij lange ritten)
- Geluidsisolatie (windruis, rolgeluiden,...)
- Rijgedrag (wegligging, stuurgedrag, stuurgevoel, rechtuitstabiliteit, remmen,...) ?
Als liefhebber van Duitse wagens (vooral VAG) erger ik mij dood aan deze zaken bij bijvoorbeeld Toyota... Benieuwd hoe de Koreanen het doen. Qua design zijn ze in elk geval een pak slimmer/bewuster dan de Japanners. De Koreanen hebben wel door dat Europeanen een andere smaak hebben dan Aziaten.

4g63 16:34
afbeelding van 4g63

Toyota zit inderdaad harder en minder ergonomisch dan de andere Japanner hier. Mitsu kan je paar uur inzitten, geen probleem, harder liggende Toyota wil je na een uur efkes rechtstaan, rolneiging heeft deze dan weer totaal niet en ook standaard bandjes bv gaan 160d km mee.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws