Met 5 elektrische en 20 ///M-modellen zou je bijna vergeten dat BMW ook nog reguliere auto's verkoopt. De tweede generatie 4 Reeks Gran Coupe moet net zoals voordien de snaar raken van stylingsbewuste zielen. Valt hij te verkiezen boven een 3 Reeks Berline of Touring?
In 2014 verraste BMW vriend en vijand met de 4 Reeks Gran Coupe. Want plots had BMW een 3 Reeks in haar catalogus staan met een langer en lager dak en een meer dynamisch profiel. De grote kofferklep achteraan bleek dan weer een succes voor klanten die niet hielden van klassiek gestileerde berlines. Op bijna tien jaar tijd is er echter veel veranderd, want koning SUV regeert tegenwoordig het land en de elektrische auto domineert de leasingmarkt. Weet 4 Reeks Gran Coupe de tweede nog indruk te maken?
Old school
De 4 Reeks Gran Coupe is alvast een opvallend old school BMW geworden. Oké, er is een elektrische versie - al heet die niet 4 Reeks Gran Coupe, wel i4 - maar die EV vervult een fundamenteel andere taak. Waar die i4 zijn vizier richt op de leasingrijder (en eerlijker: de Tesla Model 3), moet deze 4 Reeks Gran Coupe klanten van een oudere school gaan bedienen. Klanten die kicken op termen zoals "zes-in-lijn", "achterwielaandrijving" en "gewichtsverdeling".
Uiterlijk zou je het 'm alvast niet geven, want deze 4 Reeks Gran Coupe was de eerste auto na de M3/M4 die uitgerust werd met BMW's giganto-grille. Het staat wat als een tang op een varken op een voor de rest sierlijk gelijnde vijfdeurs. Of we er ondertussen al wat aan gewoon zijn? Dat dan weer wel. Iets objectiever moeten we nog meegeven dat de nieuwe 4 GC zo maar liefst 14 centimeter langer is dan zijn voorganger. Het interessante daaraan is dat de designers de 4 GC ook zo'n 3 centimeter breder en zo'n 5 centimeter hoger konden maken zonder de proporties scheef te trekken. Gegroeide dimensies die natuurlijk hun vruchten afwerpen in het interieur... terwijl de heerlijke looks behouden blijven.
Puike cabine
Het interieur van de 4 Reeks Gran Coupe wordt grotendeels overgeheveld uit de 4 Reeks Coupe. Want geloof het of niet maar ook de 4 Coupe is achterin een ruime auto. Alleen moet je verdomd veel moeite doen om op die achterbank te geraken. Dan lijkt zo'n extra setje deuren plots wel een logische oplossing. De cabine is klassiek BMW. Toch op het moment van schrijven. Want de kans is groot dat wanneer je dit leest in de nabije toekomst, BMW haar nieuwste besturingssysteem (Operating System 8) heeft geïntroduceerd met twee zwevende panelen pal voor je neus. De 3 Reeks heeft het ondertussen al, waardoor het maar een kwestie van tijd is.
Of het de moeite is om te wachten op die OS.8? Naar onze mening niet. Want net zoals de 4 GC een old school rijdersauto pretendeert te zijn, past de opbouw van dashboard wel bij deze knaap. Je zit lekker laag in de comfortabele sportstoelen en de cabine nestelt zich lekker rond je heen. Zit je vooraan, dan kan je echt wel vergeten met een vijfdeurs onderweg te zijn. Kijk je in de achteruitkijkspiegel, dan zal je echter schrikken dat er achterin toch nog plaats is voor drie passagiers met genoeg hoofd- en beenruimte. De koffer is met zijn 470 liter dan weer makkelijk te bereiken dankzij die grote kofferklep. Dit is een vierdeurscoupé (vijfdeurscoupé) zoals het moet.
Welke stekker?
Een klassieke BMW, dat merk je ook aan de motoren. Want waar broeders 3 Reeks Berline en Touring meer plug-inversies hebben dan dat Alfa Romeo überhaupt modellen in haar catalogus heeft staan, rooit deze 4 Gran Coupe het puur met verbrandingskracht. Al liegen we dan wel een beetje, want de dieselversies en de zes-in-lijn benzine doen beroep op een milde hybride-setup. Even kort bestaat het gamma uit 420i, 420d, 430i, 430d en M440i die je afhankelijk van de uitvoering kan krijgen met achterwiel- dan wel vierwielaandrijving. Een automaat is tegenwoordig standaard. Het is tenslotte 2022.
Wij namen alvast de sleutels in handen van de 420i, een 2-liter viercilinder turbobenzine met 184 pk en 300 Nm koppel. Een motor die we al kennen van zijn voorganger en tegenwoordig nét wat meer koppelt levert (+30 Nm) maar wel 100 kg extra gewicht mee te sleuren heeft (1.595 kg in totaal). Met dank aan Europa en de strengere veiligheidsnormen. Nu ja, echt kwaad om extra veiligheid kan je nooit zijn, toch?
Comfort boven sportiviteit
Kortom, we gingen op pad met de "instapmotor" van de 4 Gran Coupe. En eerlijk is eerlijk, eigenlijk komt die geen vermogen tekort. De sprint naar de honderd van net geen 8 tellen is meer dan acceptabel en de 8-trapsautomaat maakt deze 4 GC vooral tot een comfortabele gezinswagen. Het rijgedrag is rustgevend en hoewel de M Sport-uitvoering de ophanging nét dat tikkeltje rustelozer maakt, wegen de looks op tegenover het marginaal hardere rijgedrag.
Nee, de 4 Gran Coupe mag dan wel de looks hebben van een sportieveling, dit is eerder een comfortabele auto die kilometers wil malen met een sportief kantje. Dat merk je ook aan de specsheet. Want hij is trager dan een 320i Touring naar de honderd en hij weegt nog eens 125 kg meer dan een 320i Berline. Hoewel dus de sportiefst gelijnde is dit niet de sportiefste jongen van de klas. Net zoals niet elke fitnessknaap in staat is om een triatlon af te leggen. Vraag echter maar eens aan je partner of die daar écht van wakker ligt. Looks verkopen en dat is bij deze 4 GC niet anders.
Moeilijke bevalling
Of dit dan de BMW is waar je naar op zoek bent? Als het je te doen is om maximale performance, dan ben je eerlijk gezegd beter af met een 3 Berline. Is het je te doen om een zo groot mogelijke koffer? Dan wint de 3 Reeks Touring dat spelletje Top Trumps uiteraard. Nee, de 4 Gran Coupe is op alle vlakken een symbiose van het beste dat de 3 Berline en 3 Touring te bieden heeft, gedrapeerd in een sexy sausje. Deze 4GC in het Sanremo Green en bruinlederen interieur? Je voelt jezelf de meest stijlvolle bewoner van de wijk.
De melange van twee modellen komt wel met een kleine surplus. Want waar je 44.750 euro kwijt bent voor een 320i Berline en 46.400 euro voor een 320i Touring, kost deze 4 Gran Coupe minimaal 48.550 euro. Gooi er nog wat opties tegenaan en je kruipt richting de 55.000 euro. In een leasingwereld zijn dat cijfers waar je tegenwoordig geen hand meer voor omdraait (een 330e Berline plug-in heb je voor die prijs). Alleen komt deze 4 Gran Coupe er dus niet als plug-in. Waardoor hij fiscaal niet meteen interessant is. Of BMW daarmee in de welgevormde voet van de 4 Gran Coupe schiet?
Conclusie
De 4 Reeks Gran Coupe is een best of van verschillende modellen. De zitpositie van een 4 Reeks Coupe, de set extra deuren van een 3 Reeks Berline en het koffergemak van een 3 Reeks Touring. Het gebrek aan fiscaal interessante motoren en het meergewicht tegenover zijn interne concurrenten maken dit echter een moeilijke auto om te begrijpen. Maar godgloeiende... wat een mooi ding om naar te kijken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen