Skoda maakt zich op voor een gloednieuwe Superb, maar het kan blijkbaar allemaal niet snel genoeg gaan. Zo overdonderen de Tsjechen ons nu al met bijna alle technische gegevens over het aankomende model, inclusief de motoren… En jawel: daar hoort ook een competente plug-inhybride bij.
Kunnen de huidige Skoda’s je wel bekoren? Raak er dan maar niet te gewend aan, want binnen dit en een paar jaar blijft er bijna niks meer van die modelletjes over. Zo beloofde de constructeur eerder al dat er tegen 2026 maar liefst zes nieuwe EV’s aankomen, samen met een resem generatiewissels en facelifts goed voor in totaal elf nieuwigheden. Dan kunnen de Tsjechen dus maar beter voortmaken, en zo plaagden ze even geleden nog in duo’s met de facelifts van de Scala en de Kamiq en de nieuwe generaties voor de Kodiaq en de Superb. Die laatste krijgen we nu ook afzonderlijk in beeld, al zijn het niet die beelden die het meeste verbazen.
Stekkeren tot 100 kilometer
Zoals het een teaser betaamt, zit de Superb Combi namelijk nog dik in de camouflage voor zijn zomerse fotosessie. Veel verbeelding heb je echter niet nodig om te zien dat Skoda de evolutionaire boven de revolutionaire aanpak verkiest voor het design, dus op hun gekke nieuwe designtaal hoef je niet te rekenen. Zo blijft de Superb op het eerste gezicht beschikken over koplampen uit één deel en is er van schuin aflopende daklijnen of opgehoogde ophangingen geen sprake. In de plaats daarvan lijkt de Superb Combi dus dat te gaan worden dat het model door de jaren heen zo populair gemaakt heeft: een oerdegelijke, praktische no-nonsensebreak.
Die behoudsgezinde aanpak zien we eveneens terug in de lijst met de motoren — want inderdaad: Skoda geeft nu al het complete aanbod vrij. Zo mag je straks nog steeds gaan rekenen op twee dieselmotorisaties op basis van een 2.0 TDI: eentje met 150 pk en voorwielaandrijving en eentje met 193 pk op de vier wielen. Aan de benzinekant gebeurt hetzelfde met de 2.0-liter vierpitter, die ofwel 204 pk naar de vooras ofwel 265 pk naar beide assen stuurt. Daar krijgt dat blok voor het eerst gezelschap van de zuinige 1.5-liter mildhybridemotor met 150 pk, en die laatste maakt ook zijn opwachting als deel van de ‘iV’ plug-inhybride aandrijflijn. Daar schopt die het samen met een elektromotor tot 204 pk, gecombineerd met een elektrisch rijbereik van tot 100 kilometer dankzij een accupakket van 25,7 kWh.
Wél nog als berline
Skoda verklapt ook al dat de nieuwe Superb geen manuele versnellingsbakken meer krijgt, wat hen de mogelijkheid gaf om ruimte vrij te maken in de middenconsole door het automaatpookje op de stuurkolom te monteren. Die aanpak zagen we zopas ook in een teaser van de technisch identieke Volkswagen Passat Variant, en voor mocht je twijfelen hoe ‘technisch identiek’ die twee worden: ze krijgen allebei een koffervolume van precies 690 liter. Dat is alvast 30 liter meer dan wat de uitgaande Superb Combi weet te bieden, en de nieuwe generatie groeit dan ook vier centimeter tot een lengte van 4,90 meter. Toch zou de Skoda welgeteld 28 streepjes voor hebben op de Volkswagen, want zoveel Simply Clever-ideeën hebben de Tsjechen in hun nieuwe break weten te verstoppen. Reken bijvoorbeeld op een elektrisch bediende bagageafdekking en een tablethouder in de armsteun van de achterbank.
De belangrijkste reden om de Skoda boven de Volkswagen te verkiezen, is er echter eentje voor de liefhebbers van lage auto’s. Zo komt de Passat er in zijn nieuwe generatie uitsluitend als break terwijl we de Superb wel nog als berline mogen verwachten. Voorlopig krijgen we echter alleen de breakversie — of Combi in Skoda-lingo — in beeld, dus op een eerste blik op de lagere liftback blijft het wachten. Aan dat wachten komt hoe dan ook een einde in november van dit jaar, wanneer Skoda zijn nieuwe Superb onthult.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter