Rij-impressie: Skoda Superb Combi iV (2019)

Skoda Superb iV 2019 rijtest

Bij Skoda mogen ze tevreden zijn over het succes van hun Superb op de fleetmarkt. Maar één troef hadden de Tsjechen nog niet in handen om zich te wapenen voor de fleetmarkt van morgen: een plug-inhybride. Daarvoor was het wachten op de facelift.

Je kunt de Tsjechen het succes van de Skoda Superb moeilijk kwalijk nemen. Ruimte, ruimte en nog eens ruimte, een uitgebreid motoraanbod én een prijs die altijd wat onder die van zijn concurrent uit eigen stal blijft meanderen: de Volkswagen Passat. Het hoeft dus niet de verbazen dat de Superb, zeker als Combi, een schot in de roos blijkt.

Evenmin verbaast het dus dat Skoda de facelift halverwege de carrière van deze derde generatie Superb al bij al bescheiden heeft gehouden. De Tsjechen pasten enkele van de klassiekers uit het faceliftboekje toe: nieuwe koplampen (voor het eerst ook met matrix-ledkoplampen), nieuwe bumpers, en nieuwe materialen voor het interieur. De grootste weggever is eigenlijk het Skoda-letterlogo op de achterklep.

Test Skoda Superb iV 2019

Zoek de verschillen

Bij de Superb iV moet je nog harder je best doen om verschillen met de gewone versie te spotten. Geen groene details of dichtgewerkte velgen voor de aerodynamica: een Superb iV bestel je in de uitvoeringen Ambition, Style, Sportline en Laurin & Klement. Achteraan prijkt er een iV-logo op de bips, en vooraan zit het laadklepje discreet gemaskeerd in het radiatorrooster.

Geen toeval, zo blijkt, als je naar de aandrijflijn kijkt: de combinatie van de 1.4 TSI van 156 pk en elektromotor van 116 pk (85 kW) - en het gecombineerde vermogen van 218 pk - komt natuurlijk linea recta van de VW Passat GTE. Idem voor de batterij met capaciteit van 13 kWh, waarvan 10,4 kWh bruikbaar is en die onder de vloer voor de achteras wordt gemonteerd.

Test Skoda Superb iV 2019

Geen bobbel

Een drama voor de kofferruimte? Dat valt eigenlijk best mee. In de berline blijft er 485 liter over, in de Combi 510 liter. Op papier flink wat minder dan de 625 en 660 liter in de gewone Superbs, maar in de praktijk blijft er nog ruim genoeg over en heeft Skoda gelukkig alleen de ruimte onder de koffervloer opgeofferd. Geen vreemde bobbel in de koffer dus zoals in die andere ruimtekampioen, de Mercedes E-Klasse Break.

Test Skoda Superb iV 2019

Werd eveneens kleiner: de benzinetank. Die is 50 liter groot in plaats van 66 liter. Maar heb je de batterij volgeladen (in zo’n 5 uur aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact en in 3,5 uur aan een wallbox), dan schotelt de Superb iV je 930 kilometer aan rijbereik voor. Op papier is 62 kilometer daarvan volledig elektrisch, in de praktijk hou je beter rekening met 50 kilometer.

Het samenspel tussen benzine en elektro bepaalt de Superb zelf in de Hybrid-modus, waarin hij telkens start, maar je kunt beide krachtbronnen tegelijk aanspreken in de Sport-modus of zuiver elektrisch rijden in de E-modus. Je kunt ook al rijdend de batterij opladen – maar hou dan rekening met een merkbaar meerverbruik – een batterijniveau aanhouden, of bijladen door remenergie te recupereren. Via het rempedaal, waarvan de dosering enige gewenning vergt, of door de pook van de DSG in ‘B’ te zetten.

Test Skoda Superb iV 2019

Onderweg

Hoe deze Skoda Superb iV in de praktijk rijdt? Stil en aangenaam, op voorwaarde dat de batterij volgeladen is. Een condition sine qua non voor zowat alle plug-inhybrides natuurlijk, maar aangezien de Superb zoveel mogelijk de voorkeur geeft aan de elektromotor maakt dat wel het verschil. Temeer omdat je vlot 250 kilogram aan extra gewicht meezeult. Je profiteert dan optimaal van het instant koppel, en met wat oordeelkundig wisselen tussen de hybride en elektrische stand is een verbruik van 4 liter en minder best mogelijk – als je tenminste niet teveel snelwegkilometers afmaalt.

Het gewicht van de batterij laat zich voelen in het lagere zwaartepunt en in de wat gewijzigde afstelling van de ophanging. Gelukkig staat dat niet in de weg van het rijcomfort – een van de grote pluspunten van de gewone Superb. Dat wordt nog verhoogd door de werkingsstilte van de aandrijflijn: ook de 1.4 TSI is meer dan keurig gedempt.

Test Skoda Superb iV 2019

Prijzen

Skoda vraagt 37.595 euro voor de Superb iV, en 38.760 euro als je hem als break wilt. Daarmee zit je nipt boven de prijs van de 2.0 TSI met 190 pk, en blijf je onder de prijs van de 2.0 TDI met 190 pk. De prijs van de concurrent uit eigen stal? De Passat GTE vraagt 45.750 euro, maar schermt wel met een uitgebreidere standaarduitrusting. Maar eigenlijk is de keuze tussen de twee een no-brainer. Het verbruik tot slot? De Tsjechen spreken over 1,1 tot 1,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus en een CO2-uitstoot van 25 tot 42 g/km.

Test Skoda Superb iV 2019

Conclusie

De Skoda Superb iV is voor de Tsjechen een belangrijk wapen op de fleetmarkt van 2020. Gelukkig is het ook een geslaagde plug-inhybride die een laag reëel verbruik kan voorleggen en tegelijk bijna niets afdoet aan het rijcomfort en de ruimte waar hij voor bekend staat. Het is alleen nog een kwestie van hem regelmatig aan de stekker te hangen...

Specificaties

Motor

1.4 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

218pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

Dubbele koppeling, 6-traps

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 752 kg

Topsnelheid

224 km/u

Prijs basismodel

€ 38 760.00

0 tot 100 km/u

7.80 sec

Min. kofferinhoud

510 L

CO2-uitstoot

35 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws