Officieel: elektrische Citroën ë-C3 onthuld met zacht prijsje (2023)

elektrische Citroën ë-C3 2023 rood

"For everyone, like no one": met die slogan wil Citroën duidelijkheid scheppen in waar het merk voor staat. Dat geldt bij uitstek voor één van de meest verkochte auto's in België. Jawel: de Citroën C3 steekt in het nieuw, én gaat daarbij aan de stekker.

Je hoort het goed, een Engelstalige tagline. Ook de Fransen gaan namelijk mee met hun tijd. Meer nog, met de elektrische C3 willen ze de EV-markt democratiseren.

Onder de 25.000?!

En jawel, dat zou ze nog kunnen lukken ook. Voor 23.300 euro heb je namelijk een ë-C3 met een theoretische actieradius van meer dan 300 kilometer. Daar moeten we niet flauw over doen, dat is gewoon een scherpe aanbieding voor een elektrische B-segment crossover. Doe daar nog 5.000 euro aan Vlaamse subsidie bovenop indien je je ë-C3 in 2024 bestelt, en Citroën mag de virtuele orderboekjes al bovenhalen.

elektrische Citroën ë-C3 2023 rood laden

Maar wat krijg je dan voor die 23.300 euro? Wel om te beginnen een guitig vormgegeven crossovertje — want noem deze Citroën C3 geen hatchback meer. De B-segmenter staat namelijk wat hoger op zijn poten dan dat en pronkt met verlichting die doet denken aan de Oli Concept van een jaartje terug. Naast 5 centimeter hoger is de ë-C3 trouwens ook 1,9 centimeter langer en 6 millimeter breder dan zijn voorganger en doet hij op zijn zachtst gezegd denken aan de 'New C3' die Citroën in ontwikkelingsmarkten verkoopt. Van een technische gelijkenis is volgens Citroën echter niks aan, want in de plaats daarvan is zijn nieuwe 'Smart Car'-platform voor en zelfs in Europa ontwikkeld.

Tot 320 kilometer rijbereik

Dat platform pronkt alvast met andere technische componenten dan we van de broertjes bij pakweg Peugeot of Jeep gewend zijn. Zo krijgt de ë-C3 een elektromotor op de vooras met 113 pk. Daarmee gaat de crossover naar de 100 km/u in 11 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 135 km/u — genoeg dus om je op de snelweg te kunnen wagen. De motor haalt zijn stroom uit een nieuwe LFP-accu van 44 kWh, waar de ë-C3 een WLTP-rijbereik van 320 kilometer uit haalt dankzij een laag verbruik. Nadien laat het batterijpakket zich opladen aan snelheden tot 100 kW, waarmee je in amper 26 minuten van 20 naar 80 procent capaciteit gaat.

elektrische Citroën ë-C3 2023 interieur

Meer techniek vinden we in de cabine, al houdt de nieuwe C3 het op het eerste gezicht redelijk simpel. Reken bijvoorbeeld niet op een gigantisch bestuurdersdisplay want alle belangrijke rij-informatie wordt geprojecteerd door een soort van head-updisplay dat in een strook onder de voorruit verwerkt zit. Centraal vind je dan weer een aanraakscherm van 10,25 inch, maar dat neemt gelukkig niet alle bediening voor zijn rekening. Zo zit eronder nog een setje fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de klimaatregeling — dat is maar zo handig. Over handigheid gesproken: de koffer van de nieuwe C3 groeit naar een mooie 310 liter volume.

Straks nog goedkoper

Ook qua uitrusting hoef je niet te rekenen op een kale C3, zelfs niet aan die basisprijs. Zo zijn er maar twee versies beschikbaar, de "You" en de "Max". De basis-You komt standaard met LED-lampen, een smartphonehouder, dat head-updisplay, manuele airco, cruise control, parkeerhulp achter en Advanced Comfort-vering. Die laatste maakt gebruik van progressieve hydraulische bumpstops om naar eigen zeggen een ongeziene demping in dit segment te bieden. Bij de Max krijg je dan nog 17-inch lichtmetaal, two-tone lak, het touchscreen met Android Auto en Apple Car Play, een automatische airco, een achteruitrijcamera, draadloos opladen en navigatie erbij.

elektrische Citroën ë-C3 2023 blauw

In 2025 komt er trouwens een versie van de ë-C3 op de markt die nog goedkoper is dan die 23.300 euro — echt waar. Die zou dan over een range van 200 kilometer beschikken en voor een prijs van 19.900 euro over de toonbank gaan, waarmee de Dacia Spring al helemaal zijn concurrent kent. Daarnaast mag je ook rekenen op een C3-zonder-ë, en dus met verbrandingsmotoren. Meer info hebben we daarover op dit moment echter nog niet.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
JL 18:20
Portrait de JL

Geen fan maar Stellantis, maar op zich kan deze auto volstaan voor heel wat gezinnen. Niet steeds als eerste wagen. Zeker als tweede. Dus: goed gedaan Stellantis.

FLP 10:17
Portrait de FLP

"For everyone, like(d by) no one"
Triestig dat deze graag geziene, no-nonsense, degelijke hatchback nu ook al een duizend-in-een-dozijn, plastic SUV(tje) wordt.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités