
Dacia breidt het gamma van zijn budget-EV Spring uit met de Extreme, een nieuwe uitvoering die ook een nieuwe elektromotor met zich meebrengt. Voortaan kan je de Spring namelijk ook met 65 pk bestellen in plaats van 45 pk. Goed om mee te komen met het verkeer, maar je verliest wel een beetje rijbereik...
De Dacia Spring is nog steeds de goedkoopste elektrische wagen op onze markt, al is zijn prijs intussen wel een stuk gestegen van amper 17.000 euro tot 20.990 euro als je vandaag een nieuw exemplaar wil bestellen. Een prijs waarvoor je een amper 45 pk sterke elektromotor voor terugkrijgt en 230 km WLTP-rijbereik. Voor wie net een beetje meer wil, heeft Dacia op het Autosalon van Brussel een nieuwe versie voorgesteld van de Spring: de Spring Extreme. Die uitvoering geeft de Spring een nieuwe elektromotor van 65 pk.
Snelheidskanon
Dat is een toename van bijna 50% qua vermogen, wat ook een serieuze impact heeft op de prestaties. De topsnelheid van 125 km/u blijft hetzelfde - je kan dus plankgas blijven rijden op de snelweg zonder geflitst te worden - maar de sprint van 0 naar 100 km/u is wel een pak sneller achter de rug: 13,7 seconden in plaats van 19,1 seconden. Je offert er wel een klein beetje rijbereik voor op: 220 km in plaats van 230 km volgens de gemengde WLTP-cyclus. In de stad claimt Dacia nog steeds 305 km.

De Extreme is verder ook te herkennen aan zijn specifieke koetswerkkleur, Stonewashblauw, met koperkleurige accenten buiten en binnen, met ook een 'topografisch motief' op de deurbescherming, deurdrempels en vloermatten. Verder is de uitvoering vergelijkbaar uitgerust met de Expression: een navigatiesysteem met Android Auto/Appe CarPlay, een achteruitrijcamera en elektrische buitenspiegels zitten er allemaal op. Kostda? 22.690 euro, ofwel 1.700 euro bovenop de basisprijs van de Dacia Spring. Daarmee komt hij wel in de buurt van de Renault Twingo E-Tech Electric (23.250 euro), die 80 pk onder de kap heeft en wat knapper is afgewerkt.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 20 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 23 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden