Citroën onthult Oli: proefstuk voor een duurzame toekomst

Citroën Oli Concept 2022

Citroën heeft zijn Oli onthuld — en nee, dat is geen eerbetoon aan het zwarte goud. In de plaats daarvan wil de conceptcar tonen hoe het Citroën van de toekomst eruit kan zien… En dan hebben we het niet zozeer over de auto maar wel over het complete merk.

Eerder deze week toonde Citroën zijn nieuwe logo, en daarmee ging naar eigen zeggen ook een nieuwe identiteit gepaard. Citroën verkondigde namelijk zich te willen focussen op duurzame mobiliteitsoplossingen, van deeldiensten tot milieubewuste auto’s voor het individu. Die nieuwe filosofie zou debuteren op een belangrijke conceptcar, en dit is hem dan. Die gaat als ‘Oli’ door het leven, en de Fransen zien daarin vooral een samentrekking van ‘all electric’.

Hoog gegrepen

Je kan het dus al raden: dit hoekige SUV’tje is zuiver elektrisch. Over de specificaties blijft Citroën redelijk vaag, maar we weten wel dat er een accupakket van 40 kWh onder de bodem schuilt. Dat laat zich van 20% naar 80% opladen in 23 minuten, en zou daarna goed moeten zijn voor een mooie 400 kilometer rijbereik. Na wat kort cijferen levert dat een verbruik op van amper 10 kWh/100 km, best hoog gegrepen voor een auto met het lijnenspel van een faxmachine.

Citroën Oli Concept 2022

Er schuilt echter meer achter die look, die trouwens van de hand van de Belgische Citroën-ontwerper Pierre Leclercq is, dan je zou vermoeden. Zo zitten er luchthappers in het frontje die de luchtstroom weg van die platte voorruit en recht over het dakpaneel geleiden. Die kaarsrechte voorruit is er ook niet zomaar: door zijn rechte vorm moet er minder materiaal gebruikt worden waardoor ze lichter is, terwijl er minder zon op invalt zodat de airco minder aangesproken moet worden. De aerodynamica is dan ook niet het allerbelangrijkste aspect van de Oli, legt Citroën uit, want de topsnelheid is beperkt tot slechts 110 km/u.

Maximaal 1.000 kilogram

Het belangrijkste was om een compromis te vinden tussen duurzaamheid, betaalbaarheid en efficiëntie. Daarom zet Citroën zich bewust af tegen de trend om auto’s steeds complexer en zwaarder te maken. Zo zijn net als bij de Ami bepaalde carrosserie-onderdelen — zoals de bumpers en de deuren — aan twee zijden identiek. Ook over het materiaalgebruik werd trouwens flink nagedacht. Zo zijn de motorkap, de laadvloer en het dakpaneel vervaardigd uit gerecycleerd honinggraatkarton, waardoor ze niet alleen milieubewust maar ook sterk en vederlicht zijn. Het dak weegt bijvoorbeeld amper 6 kilogram, en in totaal zet de Oli hoogstens 1 ton op de weegschaal.

Citroën Oli Concept 2022

Zelfs de wielen zijn op zich al een sterk staaltje duurzaam denkwerk. Zo zijn ze grotendeels gemaakt uit staal omdat dat makkelijker te recycleren en minder energie-intensief te produceren is, maar bevatten ze een buitenvelg uit aluminium om het gewicht te beperken. Om de luchtstroom te optimaliseren worden ze dan weer bedekt met een wieldeksel uit kunststof. Voor de banden ging Citroën te rade bij Goodyear, die een inzicht uit de vrachtwagenwereld toepasten op de compacte conceptcar. Zo kan het loopvlak van deze nieuwe banden vervangen worden in plaats van de complete band, waardoor mits een paar oplapbeurten goed zouden zijn voor pak ‘m beet 500.000 kilometer.

Vragen staat vrij

Hetzelfde verhaaltje gaat verder in de cabine van de Oli, waar de oranje bekleding meteen in het oog springt. Het gaat daarbij om een gerecycleerd polyester dat ontwikkeld werd door BASF, en de het buizenframe van de vier stoelen Citroën 2CV-gewijs overtrekt met een dunne netstructuur. Het zou niet alleen comfortabel zijn, maar ook bestand zijn tegen de grovere schoonmaakmiddelen zoals de hogedrukreiniger of tuinslang. Verder valt de relatief bescheiden integratie van schermen op, die zich beperkt tot een strook bovenaan het dashboard. Volgens Citroën is het toekomstgericht namelijk onnodig en irrelevant om grote infotainmentsystemen te monteren, want iedereen draagt tegenwoordig een enorm krachtig exemplaar in de broekzak. Je zou dus gewoon je smartphone in verbinding moeten kunnen brengen met de Oli, die dan de belangrijke informatie toont.

Citroën Oli Concept 2022

Al die toepassingen klinken afzonderlijk eigenlijk best haalbaar, en Citroën is ook van plan om bepaalde zaken te gaan overnemen in zijn toekomstige auto’s. De Oli zelf zou echter niet rechtstreeks model staan voor een productiemodel, al zeggen we nooit nooit. Even geleden pakte Citroën namelijk uit met een ruige conceptcar op basis van de Ami, en na heel wat aandringen van klanten hebben ze dat ding ook in beperkte oplage verkocht. Vragen staat dus vrij…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws