
Citroën vindt zichzelf opnieuw uit, en daar hoort een nieuw logo bij. Helemaal nieuw is dat logo echter niet voor het geoefende oog, want de Fransen grijpen ermee terug naar de beginjaren van het merk. De filosofie die ermee gepaard gaat is echter moderner dan ooit.
Vrees niet, citrofiel, want Citroën houdt nog steeds vast aan zijn twee iconische chevrons. Die maken al deel uit van het merkbeeld sinds André Citroën het bedrijf 103 jaar geleden uit de grond stampte, en moeten verwijzen naar het patent op de V-vormige tandwielen waarmee de man destijds zijn fortuin maakte. Intussen kende het logo al negen aanpassingen, maar deze keer grijpt Citroën meer dan ooit terug naar het origineel. Toen werden de chevrons namelijk omgeven door een ovaal, en die keert nu terug.
Eerst op elektrische gezinswagen
Samen met het nieuwe, tweedimensionale logo neemt Citroën ook een nieuw motto aan: “Nothing moves us like Citroën”. Het zou natuurlijk geen goede marketing zijn indien er geen meerdere lagen achter schuilden, te beginnen met het emotionele kantje. Zo wordt ‘to move’ in het Engels gebruikt om aan te duiden dat iets je emotioneel raakt, maar verwijst het in letterlijke zin natuurlijk naar beweging. Dan heeft Citroën het niet zozeer over het deinende gevoel dat je achterin een absurd zacht geveerde C5 X mag verwachten, maar wel over de manier waarop we ons in de toekomst gaan voortbewegen. Citroën belooft namelijk in te zetten op milieuvriendelijke “mobiliteitsoplossingen”, en met hun lekker deelbare, zuiver elektrische Ami in het achterhoofd kunnen we ons wel voorstellen wat ze daar zoal mee bedoelen.

De Fransen beloven hun logo deze maand nog te tonen op een nieuwe conceptcar, die naar eigen zeggen die nieuwe identiteit hoog in het vaandel zal dragen. Veel details weten we nog niet, maar Citroën spreekt zelf over een zuiver elektrische gezinswagen. Nadien mag je het nieuwe merkbeeld natuurlijk ook verwachten op de gevel van je lokale dealer, en op het papierwerk dat je daar buiten draagt nadat je een nieuwe Citroën aangeschaft hebt.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 14 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 18 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden