
Citroën is met heugelijk nieuws naar buiten gekomen. Zijn kleine Ami heeft in de maand april namelijk genoeg geïnteresseerden voor zich weten te winnen om zich tot bestverkochte model in zijn segment te mogen kronen. Dat het daarbij letterlijk en figuurlijk om een klein segment gaat, laten we even terzijde.
Gek of geniaal, we zijn er nog niet helemaal over uit wat we van de Citroën Ami moeten vinden. Als goedkoopste elektrische auto op onze markt maakt hij duurzame mobiliteit namelijk toegankelijk voor de massa — zelfs indien die massa geen rijbewijs heeft, en net dat maakt het misschien zo moeilijk om dit een ‘auto’ te noemen. Citroën gebruikt dan ook zelf de term “quadricycle”, waarmee hij ergens tussen de auto en de gemiddelde motorfiets of quad schippert. Van alle quadricycles op onze markt is de Ami dan wel meteen de populairste.
Afdeling elektro
We mogen er dan wat lacherig om doen, maar de verkoopcijfers van de Ami hebben effectief een aanzienlijke boost gekregen in de voorbije maand. Zo wist Citroën er in april 88 van aan de Belgische stadsman of -vrouw te brengen. Daardoor is die maand alleen al goed voor precies de helft van alle Ami-verkopen dit jaar in ons land, want de teller staat nu op 176 exemplaren. Dat totaalplaatje brengt de kleine Citroën ruimschoots naar de eerste plaats in zijn segment, want hij gaat er met 53,2% van de inschrijvingen lopen. Ook vorig jaar schopte hij het daar tot verkooptopper, al strandde hij met in totaal 214 exemplaren slechts op een marktaandeel van 37,5% dankzij een onvolledig verkoopjaar.

Dat betekent dus dat er wel degelijk nog andere quadricycles in ons land zijn, en het feit dat we dat niet wisten toont meteen al aan hoe goed de Ami in de markt ligt. Zeggen we namelijk ‘Silence S04’, dan is de kans klein dat je van die tegenhanger ooit al gehoord hebt. Enkel de Renault Twizy was op dat vlak een geduchte concurrent geweest, maar daar hebben de Fransen intussen al lang de stekker uit getrokken. Het feit dat je zo’n Ami gewoon tussen alle andere elektro in de Fnac kan kopen, heeft misschien ook wel iets met zijn succes te maken…
Recente reacties
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Ik zou altijd de sportstoelen nemen
Door Mathias 8 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Klopt helemaal, maar we konden het niet laten ;-) Zonder is hij dus 32.290 euro (en klinkt hij...
Door Joram 12 uur geleden
Google Maps, Waze of TomTom: Welke navigatie gebruik jij in de auto?
Ik had vroeger altyd een TomTom. Maar de laatste tijd, gebruik ik "Here we go" op mijn mobiel....
Door Max 21 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Niet om te willen muggenziften, maar zo'n uitlaat stond wel niet op het lijstje met must-haves. :-P
Door John 21 uur geleden