
Een jaar geleden pakte Citroën uit met de Ami One Concept, een elektrische brommobiel en de Franse interpretatie van micromobiliteit. Nu bevestigt het merk dat de Ami effectief in productie gaat.
Frankrijk is natuurlijk de uitvinders van de brommobiel, dus hoeft het eigenlijk niet te verrassen dat uitgerekend dat land met een elektrische interpretatie ervan op de proppen komt. Citroëns productieversie van de Ami One is – hoe kan het ook anders? - een compacte tweezitter geworden. 2,41 meter lang en 1,39 meter breed om precies te zijn.

De Ami heeft een elektromotor van 8 pk, die zijn energie haalt uit een batterij van 5,5 kWh. Het moet deze Citroën 70 kilometer ver brengen. Opladen aan een klassiek stopcontact duurt volgens de Fransen “even lang als een smartphone opladen”, oftewel drie uur. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.

Dat zorgt ervoor dat je voor deze Citroën Ami in principe geen rijbewijs nodig hebt. Citroën mikt dus op jongeren en senioren, en voorziet verschillende manieren om ze ermee te laten rijden. Via een huurformule, via autodeelsystemen, of via de klassieke aankoop. Reken dan op zowat 7.000 euro.
Recente reacties
Officieel: Citroën Ami is elektrische brommobiel zonder rijbewijs (2020)
Als je geboren bent na 14 februari 1961, heb je een rijbewijs AM nodig.
Door John 3 uur geleden
Verkeersagressie toegenomen in 2020
"Te hard rijden" is ook weer heel ruim hé John. ;-) Met iemand die 140 of 150 rijdt op een lege...
Door Mathieu 13 uur geleden
Officieel: Citroën Ami is elektrische brommobiel zonder rijbewijs (2020)
Ik vind dit maar een raar spel. Ten eerste: geen rijbewijs? Voor een brommer klasse B, tot 45km/u...
Door Mathieu 13 uur geleden
Verkeersagressie toegenomen in 2020
Ik vind het ook een verschrikkelijke benaming, maar ik wist niet meteen hoe ik het anders kon...
Door FLP 14 uur geleden