
Een jaar geleden pakte Citroën uit met de Ami One Concept, een elektrische brommobiel en de Franse interpretatie van micromobiliteit. Nu bevestigt het merk dat de Ami effectief in productie gaat.
Frankrijk is natuurlijk de uitvinders van de brommobiel, dus hoeft het eigenlijk niet te verrassen dat uitgerekend dat land met een elektrische interpretatie ervan op de proppen komt. Citroëns productieversie van de Ami One is – hoe kan het ook anders? - een compacte tweezitter geworden. 2,41 meter lang en 1,39 meter breed om precies te zijn.

De Ami heeft een elektromotor van 8 pk, die zijn energie haalt uit een batterij van 5,5 kWh. Het moet deze Citroën 70 kilometer ver brengen. Opladen aan een klassiek stopcontact duurt volgens de Fransen “even lang als een smartphone opladen”, oftewel drie uur. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.

Dat zorgt ervoor dat je voor deze Citroën Ami in principe geen rijbewijs nodig hebt. Citroën mikt dus op jongeren en senioren, en voorziet verschillende manieren om ze ermee te laten rijden. Via een huurformule, via autodeelsystemen, of via de klassieke aankoop. Reken dan op zowat 7.000 euro.
Recente reacties
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Ik zou altijd de sportstoelen nemen
Door Mathias 6 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Klopt helemaal, maar we konden het niet laten ;-) Zonder is hij dus 32.290 euro (en klinkt hij...
Door Joram 10 uur geleden
Google Maps, Waze of TomTom: Welke navigatie gebruik jij in de auto?
Ik had vroeger altyd een TomTom. Maar de laatste tijd, gebruik ik "Here we go" op mijn mobiel....
Door Max 19 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Niet om te willen muggenziften, maar zo'n uitlaat stond wel niet op het lijstje met must-haves. :-P
Door John 19 uur geleden