
Een jaar geleden pakte Citroën uit met de Ami One Concept, een elektrische brommobiel en de Franse interpretatie van micromobiliteit. Nu bevestigt het merk dat de Ami effectief in productie gaat.
Frankrijk is natuurlijk de uitvinders van de brommobiel, dus hoeft het eigenlijk niet te verrassen dat uitgerekend dat land met een elektrische interpretatie ervan op de proppen komt. Citroëns productieversie van de Ami One is – hoe kan het ook anders? - een compacte tweezitter geworden. 2,41 meter lang en 1,39 meter breed om precies te zijn.

De Ami heeft een elektromotor van 8 pk, die zijn energie haalt uit een batterij van 5,5 kWh. Het moet deze Citroën 70 kilometer ver brengen. Opladen aan een klassiek stopcontact duurt volgens de Fransen “even lang als een smartphone opladen”, oftewel drie uur. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.

Dat zorgt ervoor dat je voor deze Citroën Ami in principe geen rijbewijs nodig hebt. Citroën mikt dus op jongeren en senioren, en voorziet verschillende manieren om ze ermee te laten rijden. Via een huurformule, via autodeelsystemen, of via de klassieke aankoop. Reken dan op zowat 7.000 euro.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
er komt wel een vervanger, vermoedelijk met androgyne personen die electrische wagentjes rondtuffen...
Door suskewiet 5 uur geleden
30-werf hoera: deze tien auto’s worden oldtimer in 2024
Inderdaad, eindelijk is de E38 oldtimer! Ik heb een 730i opzij staan. 140.000 km en in smetteloze,...
Door Didier 7 uur geleden
30-werf hoera: deze tien auto’s worden oldtimer in 2024
Mijn mening is de e38 de beste prijs kwaliteit om mee te snorren , ben zelf jaren eigenaar geweest...
Door Eric Kok 1 dag geleden
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Jammer eigenlijk. Die specials bij de gran tour vond ik eigenlijk wel echt geniale televisie. Maar...
Door this 1 dag geleden