Frankrijk is natuurlijk de uitvinders van de brommobiel, dus hoeft het eigenlijk niet te verrassen dat uitgerekend dat land met een elektrische interpretatie ervan op de proppen komt. Citroëns productieversie van de Ami One is – hoe kan het ook anders? - een compacte tweezitter geworden. 2,41 meter lang en 1,39 meter breed om precies te zijn.

De Ami heeft een elektromotor van 8 pk, die zijn energie haalt uit een batterij van 5,5 kWh. Het moet deze Citroën 70 kilometer ver brengen. Opladen aan een klassiek stopcontact duurt volgens de Fransen “even lang als een smartphone opladen”, oftewel drie uur. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.

Dat zorgt ervoor dat je voor deze Citroën Ami in principe geen rijbewijs nodig hebt. Citroën mikt dus op jongeren en senioren, en voorziet verschillende manieren om ze ermee te laten rijden. Via een huurformule, via autodeelsystemen, of via de klassieke aankoop. Reken dan op zowat 7.000 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen