Wat is dit?
De Zuid-Koreaanse rivaal voor de Renault 5 E-Tech, Citroên ë-C3 en Fiat Grande Panda Electric. De Hyundai Inster mag dan wel het minst bekend in de oren klinken, het is misschien wel de beste van de huidige elektrische kleintjes.
Pros
- Laag verbruik
- Opvallend ruim
- Opvallend design...
Cons
- Vierzitter
- Prijs loopt snel op
- koffer? Welke koffer?
Van Casper naar Inster
Het segment van de kleine elektrische stadskarretjes is booming. Met in de spotlight de Renault 5 E-Tech. Da's niet moeilijk, want de Fransoos teert op het illustere verleden van zijn voorgangers, heeft miljoenen marketinggeld gekregen om te besteden en werd ook nog eens Auto van het jaar! Je zou dus bijna vergeten dat er nog andere inzendingen zijn. Ook Zuid-Korea doet nu een gooi, met deze Inster.

De Hyundai Inster is alvast een curiosum. Het is namelijk een voor de Europese markt gebouwde elektrische versie van de Hyundai Casper die in Zuid-Korea van de band rolt. Geen idee waarom ze die geinige naam lieten vallen en gingen voor een naam die ons moet doen denken aan "intiem" en "innovatief". Marketingjongens...
Net geen swastika
Nu goed, nomenclatuur daargelaten: de Inster is een 3,82 meter lange compacte EV geworden en is daardoor nog eens 10 cm korter dan zo'n Renault 5 E-Tech. De wielbasis is echter gelijkaardig én de Inster is ook bijna 10 cm hoger. Je zou dus kunnen zeggen dat het een mini-monovolume is! Dat de Fransen daar nog niet zijn opgekomen!

De proporties zijn wat eigenaardig, maar het hippe designlingo doorbreekt het volume. De front laat zich kennen door twee joekels van ronde ledlichten die het kleine als het ware twee ronde kaken geeft. De wielkasten zijn uitgeklopt en achteraan krijg je Hyundais gekende pixel-verlichting. Alleen de velgen op hoogste uitvoering Edge zijn twee penstrepen verwijderd van een swastika. Maar da's onze persoonlijk mening natuurlijk.
Ongegeneerd speels
Enfin, voor we de persafdeling van Hyundai op ons dak krijgen, zullen we snel verder gaan met zalven. Dat geinige design aan de buitenkant? Dat valt in het niets met het interieur! De Inster is ongegeneerd speels. Vooral als je gaat voor het Beige+Khaki-interieur wordt je getrakteerd op een mengeling van kleuren en materialen die niet zouden misstaan in de meest frivole Franse of Italiaanse stadskarretjes.

De twee voorste stoelen lijken verbonden met elkaar, de accentpanelen op de deuren zitten vast met gigantische vijzen die zo uit zoonliefs fisherprice-bak komen en zelfs de bekleding van het dak is lekker anders. Ietwat haaks daarop staan wel de twee digitale schermen van 10,25 duim die overgenomen zijn uit andere modellen van de Hyundai-line-up en nogal... serieus ogen.
Absurd ruim
Tot dusver maakt de Hyundai Inster een indruk zoals we die ook hadden bij de Renault 5 E-Tech (speels design, speels interieur, serieuze schermen). Hyundai heeft echter nog een trucje achter de hand, met name: binnenruimte! Zijn compacte dimensies zouden het niet prijs geven, maar de Inster is een absurd ruim karretje binnen voor de vier passagiers.

Bij Hyundai zijn ze dan ook slim genoeg om te weten dat je bijna nooit met z'n vijven op pad gaat in een piepklein stadskarretje. Tel daar nog de verschuifbare achterbank bij en je kan daadwerkelijk met vier volwassenen op pad. Het nadeel van het voordeel? De koffer is met 280 liter niet veel soeps. Door de achterbank te verschuiven kan je wat spelen met die ruimte, maar riant wordt het nooit. Dat is op z'n minst eigenaardig, want de Inster is een elektrische auto met voorwielaandrijving en zou daardoor een kofferbak tot aan de bodemplaat kunnen hebben. De bodem van de koffer is echter opmerkelijk hoog. Wat verstoppen jullie daar nog onder, Hyundai?!
2 smaken
We zeiden het daarnet al - en je hebt het waarschijnlijk wel door - de Hyundai Inster is een volstrekt elektrische auto. Da's gekker dan je denkt, want Zuid-Koreaans broertje Casper komt er ook met verbrandingsmotoren. In Europa hebben we echter keuze uit twee motorisaties: een "Standard Range" en een "Long Range" - al noemt Hyundai ze niet bij die naam.

Zo heb je een Inster met een accu van 39 kWh die wordt gekoppeld aan een elektromotor van 97 pk (147 Nm) vooraan. Met een top van 140 km/u en een sprint naar de honderd van 11.7 seconden maakt 'ie de naam stadskarretje echt waar. Laden aan 11 kW AC en 73 kW DC is dan weer wel goed meegenomen. Een trapje hoger staat een versie met 46 kWh netto en een elektromotor van 116 pk (147 Nm). De top van 150 km/u en de sprint van 10.6 seconden zijn marginaal beter. AC-laden doe je ook met deze versie aan 11 kW, DC-laden kan dan weer wel aan maximaal 85 kW DC.
Heerlijke rijdersauto
Wij kregen de sleutels van de Long Range in handen en waren na de eerste meters al gecharmeerd door zijn rijgedrag. Met 1.4 ton is zelfs de Long Range opvallend licht (naar EV-normen) waardoor de 116 pk 'm pittiger doen aanvoelen dan je zou verwachten. Daarenboven neemt de Inster één van Hyundai's paradepaardjes over: zelfs kleine stadskarretjes mogen solide aanvoelen. De stuurinrichting, demping, ophanging en geluidscomfort zijn duidelijk van een hoog niveau.

Het resultaat is een compacte elektrische auto die je doorheen het verkeer laveert met twee vingers in de neus. Door de hoge bouw en riante raampartijen is ook het zicht rondom uitstekend, waardoor je alleen nog maar vlotter gaat rijden. Er hangt (nog) geen N-badge op deze Inster, maar je voelt al tot wat deze Zuid-Koreaan in staat kan zijn. Zelfs met vlotter rijden klokten we af op een verbruik van 14,7 kWh/100 km. Waardoor we met de Long Range een range van 312 km konden noteren. Dat is perfect binnen de marge die Hyundai vooropstelt met de WLTP-cijfers (293 tot 370 km).
Serieuze prijsvork
In een segment met auto's zoals de Dongfeng Box, Citroën e-C3, Fiat Grande Panda en Renault 5 E-Tech zouden we de Hyundai Inster gerust durven kronen tot de koning. Al sluimert er een donderwolkje achter de horizon. Met een basisprijs van 23.899 euro heeft de Inster het mes tussen de tanden. Tegen dat je buiten rijdt met de versie die wij getest hadden ben je echter 33.899 euro kwijt!

De basisversie verliest dan ook veel van de Inster-charme en heeft zelfs geen hoedenplank! Nu goed, geef je geen moer om opties, dan heb je voor 25.899 euro wel de versie met grote accu van 46 kWh. Om je een idee te geven: de Citroën ë-C3 met accu van 44 kWh (netto) kost je minimaal 23.300 euro, voor de Renault 5 E-Tech met batterij van 52 kWh (netto) ben je minimaal 32.900 euro kwijt en de Dongfeng Box kost je 23.899 euro met batterij van 40 kWh (netto) en is steevast full-option.
Conclusie
De Hyundai Inster is een doordacht stadskarretje dat weet te charmeren met zijn looks, riante binnenruimte en speels rijgedrag als Long Range. Enkel zijn hoog prijskaartje na opties kan hij moeilijk counteren door zijn beperkte naamsbekendheid. We vrezen dus dat we ze nooit bij bosjes gaan tegenkomen in het straatbeeld. Kom je er echter eentje tegen, dan zit er zonder twijfel iemand achter het stuur met een gigantische glimlach.
Reacties
door Kirsten Blom
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen