Optiefans: Dit kost de ideale Volkswagen ID.3 (2023)

Optiefans Volkswagen ID.3 2023

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer kiezen we voor de auto die Volkswagens “elektrische Golf” of “de Kever van zijn tijd” moest worden… Dus wat betaal je voor zo’n ID.3?

Laat ons je even een publiek geheim verklappen: Volkswagens ID.-modellen boeren momenteel niet zo goed. Zo verlaagden de Duitsers al een paar keer de productie van hun EV’s, en dat terwijl heel wat andere merken net meer fabrieken vrijmaken voor alles wat op stroom rijdt. Wil je Volkswagen met andere woorden een hart onder de riem steken, dan is de goedkoopste manier om dat te doen een ID.3 gaan kopen… Met een beetje uitrusting graag, want dat is waar het in onze ‘Optiefans’-rubriek om draait.

Basisprijs min lakkleur

Heb je de sprong dus gewaagd naar de configurator van de Volkswagen ID.3, dan word je er verwelkomd door een opmerkelijk klein gamma. Zo krijg je eigenlijk maar de keuze uit drie versies: de Pro Performance en Pro Performance Business — allebei met 58 kWh-accu — en de Pro S Business met 77 kWh. Dat heeft misschien wel iets met de gebrekkige populariteit van het model te maken, want voor zijn facelift kon je de EV ook in zwakker gemotoriseerde versies met soms nog kleinere accu’s krijgen… En dat wreekt zich natuurlijk op de prijs van de uitrustingsniveau’s die wél nog in de catalogus staan.

Optiefans Volkswagen ID.3 2023

Zo is de goedkoopste ID.3 die je op het moment van schrijven kan bestellen de Pro Performance, en die begint in de configurator aan 46.305 euro… al klopt dat niet helemaal. Geniepig als ze zijn, smeren de Duitsers je namelijk ongevraagd een wit-zwarte two-tonekleurstelling aan van 820 euro. Haal je die er dus af en selecteer je in de plaats daarvan de grijze unilak, dan kost de goedkoopste ID.3 je 45.485 euro. Voor dat geld krijg je wel meteen een exemplaar mee met een 204 pk sterke elektromotor terwijl je tot 434 kilometer rijbereik uit de 58 kWh-accu moet halen… Al vrezen we meteen het ergste voor de uitrusting, want standaard krijgt je ID.3 plastic wielschijven.

Goed uitgeruste Duitser

Schijn bedriegt echter in dit geval want hoe kaal deze basis-ID.3 er van buitenaf uitziet, zo knap is hij standaard uitgerust. Binnenin vind je bijvoorbeeld niet alleen luxesnufjes als verwarmde voorzetels en een inductielader voor je smartphone, maar ook adaptieve cruise control, smartphoneconnectiviteit, automatische klimaatregeling in twee zones, een automatisch dimmende binnenspiegel, een in delen neerklapbare achterbank, een infotainmentsysteem met navigatie, licht- en regensensoren, parkeersensoren voor- en achteraan en een rijstrookassistent. Op het cosmetische na is daarmee dus letterlijk alles uit onze ideale auto-lijst standaard aanwezig — niet slecht voor een Duitser.

Optiefans Volkswagen ID.3 2023

Dan moeten we dus enkel de buitenkant aanpakken, want per onze bevraging hebben we lichtmetalen velgen en metalliclak nodig. Op dat laatste vlak maakt Volkswagen het alvast gemakkelijk want de twee goedkoopste metaalkleuren zijn wit en… Autofans-blauw. Wij kiezen dus uiteraard voor die laatste tint, waar we graag 820 euro voor sponsoren. De goedkoopste velgen zijn dan weer best knappe 18-inchers en die kosten ons 795 euro. Verder mag één iets op een EV volgens ons niet ontbreken: een warmtepomp. Die is niet standaard aanwezig op de ID.3 maar om het rijbereik in alle temperaturen te optimaliseren, voegen we die toe voor 1.220 euro.

De totaalprijs voor onze ideale Volkswagen ID.3: 48.320 euro.

De Vlaamse EV-premie zal je daarmee niet krijgen, maar vind je de ID.3 zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!

Derniers articles publiés

Commentaires (9)

Laisser un commentaire
FLP 15:05
Portrait de FLP

Een kleine €50.000 (dat is 2.000.000BEF voor degenen die dat nog meegemaakt hebben!) voor het moderne equivalent van een Golfje. Die prijzen zijn toch absurd. Ik vrees dat autorijden alleen nog maar weggelegd is voor de hogere middenklasse en de rijken.

this 15:09
Portrait de this

Vergelijken met BEF geeft sowieso een zeer vertekend beeld. Je loon is ook niet meer hetzelfde als toen toch?
Vergelijk liever met prijzen van een paar jaar terug, met de index er op gegooid. En je hebt een beter referentie kader van hoe hard de prijzen gestegen zijn.

FLP 10:10
Portrait de FLP

I know. Maar zelfs dat BEF bedrag gehalveerd is nog absurd voor een wagen in dit segment.

Edison 12:34
Portrait de Edison

Waarom zou iemand dit nemen, en geen Tesla model 3, die beter en goedkoper is…

Xeno 13:06
Portrait de Xeno

Koop een MG en je heb meer auto voor je geld. ID3 is evenveel Chinees en wordt ook zoveel in China gebouwd als hier. Die Europese autos zijn monsterlijk overprijst.

Marc 15:21
Portrait de Marc

Nooit een VAG... Never.

this 16:46
Portrait de this

Ook geen Bentleys, Lamborghinis, Porsches, Bugattis dan?

Jos D. 09:18
Portrait de Jos D.

De 911, Cayman en Boxster zijn nog echte Porsches, de rest is VAG meuk.
En ze zijn nog enigszins betaalbaar. Dat kun je van Bentley, Lamborghini en Bugatti niet zeggen.

kevin 01:04
Portrait de kevin

2.000.000BEF voor een dit wagentje met 325km range 100-0% wat 227km 80-10% is in de zomer...

Dat is onacceptabel voor 2.000.000BEF

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités