Borgward grijpt het autosalon van Frankfurt aan om haar toekomstverhaal uit de doeken te doen. Daarbij zijn ze niet bescheiden, want het merk wilt terug één van de grootste Duitse constructeurs worden, met een productie van 500.000 wagens per jaar.
In 1963 ging Borgward op de fles door een reeks ongelukkige nieuwsberichten (over de financiële status van het merk) en - volgens de complot theoristen - een samenzwering tussen Deutsche Bank en Mercedes-Benz om het bedrijf failliet te krijgen (bewijs hiervoor is echter nooit gevonden). Wat de exacte waarheid ook juist is, het merk was wel één van de grootste in Duitsland. Een status die ze terug willen bereiken.
500.000 stuks
Nieuwe CEO van het merk, Ulrich Walker, spreekt van een terugkeer op de internationale markt. Dat kan je letterlijk nemen, want het merk zal begin 2016 haar eerste modellen commercialiseren in China. Daar zit een slimme strategie achter volgens Walker. 'China blijft een groeimarkt, zeker in het SUV-segment. Daarom dat de eerste Borgward-fabriek zo goed als klaar is in China.'
Europa kan gelukkig ook aan haar Borgward-trekken komen, zo kunnen we het merk binnen de twee jaar in Duitsland en andere - selecte - Europese landen verwachten. De nadruk blijft echter op China en groeimarkten liggen. Op jaartermijn mikt het merk alvast op 500.000 voertuigen.
BX7 en co
Om zo'n cijfers te halen heb je natuurlijk auto's nodig. Initieel ligt alle hoop op de BX 7 PHEV, niet geheel onverwachts een SUV. Per jaar zal het merk echter twee nieuwe modellen lanceren. Daarbij blijft in het begin de nadruk liggen op de SUV's, al zullen de Duitsers ook andere segmenten aanboren (sedan, coupé?).
Goed, tot dan dus die BX 7 PHEV. Onder de kap van het model op de IAA - dat volgestouwd is met infotainmentgedoe en veiligheidsgoodies - alvast een in huis ontwikkelde viercilinder gekoppeld aan een elektromotor. Het resultaat zijn 401 pk's en 650 Nm koppel. Het normverbruik ligt daarbij op 2,2 l/100 km en de elektrische range op 55 kilometer.
Niet slecht voor een eerste inzending. Of het genoeg is om Mercedes en co op haar benen te doen trillen?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden