Niet enkel de Kodiaq RS is vandaag - letterlijk - het groot nieuws bij Skoda, de Tsjechen lichten ook de sluiter van de Vision RS. Die visie moet vooruitblikken op de RS-modellen van de toekomst én... op een nieuwe Octavia hatchback die dit jaar nog wordt onthuld.
Als je dan toch de opdracht krijgt om twee conceptwagens te ontwikkelen die de toekomst van Skoda uit de doeken doen, waarom zou je ze dan niet laten samensmelten in één studiemodel? Zo is deze Vision RS ontstaan. Een vooruitblik op de RS-modellen van de toekomst bij Skoda én een blik op een nieuw hatchback die dit jaar nog ten tonele komt.
RS-plug
Het RS-luik spitst zich vooral toe op de aandrijving onder de kap van deze Vision RS. Daarbij is er plaats voor de bij de Volkswagen-groep gekende 150 pk sterke 1.5-liter turbobenzine die hulp krijgt van een 102 pk sterke elektromotor. Het resultaat is een systeemvermogen van 245 pk en een sprint naar de honderd van 7,1 tellen voor deze Vision RS.
Ook een resultaat: de visie op de RS van de toekomst is een plug-inhybride. Want de elektromotor mag zijn peut halen uit een 13 kWh grote accu die er voor moet zorgen dat je 70 kilometer ver geraakt op pure elektrokracht. Waardoor nog maar eens wordt bewezen dat rakkers zoals de huidige Golf R, Leon Cupra en Octavia RS de laatste zullen zijn zonder elektrohulp. Deze aandrijving in de nieuwe generatie Golf GTI? Het zou zo wel eens kunnen.
Octavia hatchback
Daarnaast toont deze Vision RS de voorbode van een nieuwe hatchback die het merk nog dit jaar zal lanceren in december. Een soort van opvolger van de Rapid Spaceback die eigenlijk meer als een Octavia hatchback voor de dag moet komen om zo een alternatief te zijn voor de Ford Focus, Opel Astra en Peugeot 308. Welke naam de Tsjechen op deze vijfdeurs zullen kleven is momenteel nog een geheim. Al lijkt het aannemelijk dat 'ie door het leven zal gaan als Rapid.
Wel zeker zijn we van het feit dat Skoda ook met dit model het verschil in het segment wil gaan maken door de ruimte. Zo is deze concept 4,36 meter lang. Langer dan de huidige Volkswagen Golf, waardoor de productieversie wel eens met een grotere koffer kan pronken. Verwacht onder de kap brave benzine- en dieselmotoren maar dus op termijn ook een (RS-)plug-inversie.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 22 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden