Officieel: Skoda Kodiaq RS (2018)

skoda kodiaq rs 2018

Skoda vergroot haar RS-familie met een nieuw familielid. Eentje die meteen een hoop primeurs mee mag nemen. De eerste RS-SUV van het merk, de eerste RS die er enkel met diesel komt én de eerste 7-zits-RS. De Kodiaq RS is geboren.

Weet je nog toen sportieve versies voor werden behouden aan de kleine viriele modellen van een gamma? Wel, die tijden liggen stilaan achter ons, want dankzij de SUV-gekte besluiten meer en meer merken een sport-derivaat voor te stellen van hun hoogpotig gerief. Zelfs Skoda, die naast de Octavia RS nu ook de Kodiaq RS gaan verkopen. Voor de sportieve huisvader met heel veel kinderen.

Standaard

De Kodiaq RS kan namelijk 7 personen plaats bieden. Waarmee Skoda meteen een wereldrecord op haar naam kan schrijven, want deze Kodiaq RS is de snelste 7-zits SUV die ooit over de Nürburgring vloog. Hey, het is maar hoe je deze joekel wil verantwoorden. Hoe die knalrode RS-badge zich vertaalt in cijfers? Eigenlijk relatief braaf.

skoda kodiaq rs 2018

Zo zorgt een 2-liter diesel met twee turbo's voor de totaalkracht van 240 pk en 500 Nm, de vierwielaandrijving moet er voor zorgen dat je vanuit stilstand in zeven tellen de honderd aan kan tikken, doorrijden doe je tot 220 km/u. Respectabele cijfers natuurlijk maar een BMW X1 25d rijdt deze tijden aan gort zonder één M-letter nodig te hebben. Het is dus snel maar niet "we zetten een nieuwe standaard in de markt" snel.

Geluidsboost

Terug even naar de specificaties. Standaard krijg je dus vierwielaandrijving mee, net zoals een automaat met 7 trappen en een dubbele koppeling. Voor de sportieve toets pleurt Skoda trouwens nog de "Dynamic Sound Boost" er bij, een MP3-tje dat door de luidsprekers van de Kodiaq RS-knalt en in de sportiefste standen het gevoel moet geven dat je met veel bruter gerief onderweg bent dan een "maar" een 2-liter diesel. Daartegenover staat wel dat het normverbruik op 6 liter per honderd kilometer komt te liggen. Aardig.

skoda kodiaq rs 2018

Visueel kan je de sportiefste Kodiaq herkennen aan zijn bumperwerk dat serieus gelijkt op dat van de eerder voorgestelde Sportline-uitvoering voor de Kodiaq. Het rode RS-logo distantieert de 7-zitter nog verder van zijn normale broertjes. Tenslotte nog een troost? De einddempers achteraan lijken op het eerste gezicht volledig echt te zijn. Benieuwd hoeveel exemplaren Skoda van deze Kodiaq RS gaat slijten...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws